Data publikacji: 2002-09-17
Reprezentacja i reklama w firmie - darowizny i prezenty
Wzmożona konkurencja oraz konieczność pozyskiwania nowych klientów spowodowały wzrost znaczenia reprezentacji i reklamy dla funkcjonowania podmiotów prowadzących różnorodną działalność gospodarczą. Wydatki przeznaczone na reklamę i reprezentację stanowią obecnie ważny składnik kosztów uzyskania przychodów. Liczne spory pomiędzy podatnikami a organami administracji podatkowej powodują konieczność przedstawienia tej problematyki w sposób umożliwiający podatnikom właściwe kwalifikowanie wydatków poniesionych na te cele. Kolejnym istotnym zagadnieniem są darowizny i prezenty przekazywane przez podatnika na różne cele i przy różnych okazjach. Jednak należy pamiętać, że nie wszystkie darowizny powodują obniżenie podstawy do opodatkowania, a tym samym mają wpływ na wysokość przekazywanego podatku.
Jolanta Balcerzak
Stan prawny na 12 września 2002 r.
Ze względu na brak definicji w przepisach prawa podatkowego pojęcia koszty reprezentacji i reklamy, należy dokonać interpretacji tych terminów zgodnie ze znaczeniami przyjętymi w języku polskim. Reprezentacja oznacza działania zmierzające do wywołania i utrwalenia dobrego wizerunku firmy poprzez okazałość, wytworność, wystawność w stosunkach z kontrahentami i interesantami.
Reprezentacja jest działaniem polegającym na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi, związanymi w szczególności z przyjmowaniem i utrzymywaniem delegacji lub kontrahentów, uczestnictwem w przyjęciach związanych z pobytem tych podmiotów itp. (B. Brzeziński, M. Kalinowski, Podatek dochodowy od osób prawnych - komentarz, Warszawa, 1997).
Przy dokonywaniu klasyfikacji określonych wydatków pomocna jest nadal (chociaż już nie obowiązuje) instrukcja Ministra Finansów nr 1/KI z 1 lutego 1989 r. Wymieniała ona jako koszty reprezentacji zwłaszcza:
• wszelkie koszty związane z przyjmowaniem i utrzymywaniem delegacji, kontrahentów zagranicznych, koszty uczestnictwa gospodarzy w przyjęciach i imprezach organizowanych na rzecz tych delegacji i kontrahentów (w tym koszt hotelu, przejazdów),