Czy trzeba płacić VAT od najmu lokalu pozostałego po zlikwidowanej działalności
Zmiany składu osobowego w podmiotach prowadzących działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej mogą się wiązać ze znaczącymi konsekwencjami podatkowymi, w tym przede wszystkim w zakresie VAT. Nie jest przeważnie problemem, jeżeli zmiany te dotyczą spółki więcej niż dwuosobowej. W przypadku spółki dwuosobowej wystąpienie jednego ze wspólników oznacza jednak faktyczną likwidację spółki, ze wszystkimi
Z funkcjonowaniem spółek osobowych (tj. spółki cywilnej, jawnej, partnerskiej czy komandytowej) wiąże się wiele nierozstrzygniętych jednoznacznie problemów w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Chcąc ograniczyć skalę występowania tych problemów, ustawodawca planuje od 1 stycznia 2011 r. wprowadzić kilka nowych rozwiązań podatkowych dla tych spółek.
Rozwiązanie spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej wiąże się z obowiązkiem opodatkowania VAT towarów własnej produkcji i towarów, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy. Z chwilą rozwiązania taka spółka traci status podatnika VAT. Pomimo likwidacji spółki jej byłym wspólnikom przysługują określone prawa związane z rozliczaniem podatku od towarów i usług. Są m.in. uprawnieni
Żona prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną ryczałtem. Mąż też prowadzi działalność, ale opodatkowaną na podstawie książki przychodów i rozchodów. Oboje są czynnymi podatnikami VAT. Między małżonkami istnieje wspólność majątkowa. Żona zamierza zlikwidować działalność i przekazać towar oraz wyposażenie do działalności męża. Jak najkorzystniej dokonać tej transakcji? Czy mąż powinien zaewidencjonować
Jesteśmy spółką cywilną składającą się z czterech wspólników. Spółka prowadzi pkpir. Na koniec 2010 r. jeden ze wspólników wystąpił ze spółki. Dla niego oznacza to zakończenie prowadzenia działalności gospodarczej. Z tytułu spłaty udziału wspólnik otrzymał 31 grudnia 2010 r. 400 000 zł. Wkład wspólnika do spółki wynosił 25 000 zł. Czy wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy od kwoty otrzymanej z tytułu
Zakupiłem na rzecz własnej działalności gospodarczej maszyny biurowe (faks, ksero) o wartości początkowej trochę niższej niż 3500 zł. Wartość maszyn wrzuciłem bezpośrednio w koszty miesiąca zakupu. Maszyn nie wpisywałem do ewidencji środków trwałych. Obecnie likwiduję firmę. Czy posiadane maszyny muszę sprzedać i zaliczyć do przychodu, czy mogę je odkupić lub sobie zatrzymać?