TK znowu zajmie się przepisami o braku przedawnienia
Czy w tytule wykonawczym należy wykazywać dane dotyczące małżonka osoby zobowiązanej za należności z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami (odpowiedzialnego majątkiem wspólnym), w sytuacji gdy deklarację złożyła jedna osoba z gospodarstwa i nie mamy danych o tym, czy osoba ta jest w związku małżeńskim i czy istnieje wspólność majątkowa? Czy powinniśmy uzyskać te dane z ewidencji ludności lub z podatków
Wielokrotne przerywanie biegu przedawnienia nie narusza zasad konstytucyjnych, jeśli będzie to służyć należytemu wyegzekwowaniu świadczenia podatkowego - wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 21 czerwca 2011 r. (P 26/10).
Z upływem 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego podatnik (płatnik, inkasent) musi zostać poinformowany przez organ, że przedawnienie nie następuje, bo jego bieg został zawieszony w związku z wszczęciem postępowania karnoskarbowego. Zmiana przepisów jest konsekwencją wyroku TK z 17 lipca 2012 r. i obowiązuje od 15 października 2013 r.
Minister Finansów nakazał podległym mu urzędom, aby zawiadamiały podatników o zawieszeniu biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego oraz o rozpoczęciu bądź dalszym biegu terminu przedawnienia. Jest to efekt wyroku Trybunału Konstytucyjnego, który uznał, że podatnik powinien zostać powiadomiony o zawieszeniu biegu terminu przedawnienia. Niestety, MF potraktował stanowisko Trybunału bardzo
Podatnicy często mają problemy z obliczaniem terminu przedawnienia zobowiązań podatkowych. Problemy powstają zwłaszcza wtedy, gdy termin ten uległ zawieszeniu lub przerwaniu. Przedstawiamy zasady jego ustalania.
Od 1 stycznia 2003 r. do ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) wprowadzono regulację wyraźnie stanowiącą, iż zobowiązanie podatkowe może przedawnić się także w trakcie postępowania podatkowego. Co w praktyce daje ten przepis podatnikom?
Rozpocząłem prowadzenie działalności gospodarczej 1 stycznia 2003 r. Jestem opodatkowany na zasadach ogólnych, prowadzę podatkową księgę przychodów i rozchodów. Do 20 dnia każdego miesiąca składałem deklarację PIT-5 z wyliczoną zaliczką za miesiąc poprzedni (ostatnia - 20 marca za luty). Pomimo złożenia deklaracji, zaliczki nie zostały jednak zapłacone. Jakie rodzi to dla mnie konsekwencje?
Jakie są prawa i obowiązki spadkobierców? Jakie skutki wywołuje śmierć podatnika prowadzącego działalność gospodarczą?
Ustawą z dnia 12 września 2002 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 169, poz. 1387) dokonano istotnej zmiany Ordynacji podatkowej. Zmienionych zostało wiele dotychczas istniejących instytucji prawnych, wiele nowych rozwiązań jest mniej korzystnych dla podatnika, wprowadzono także rozwiązania uprzednio nieznane. Jest to pierwsza zasadnicza nowelizacja