Wykonawcy muszą od początku znać powód ograniczenia konkurencji
Jeśli zamawiający stawia wymagania preferujące konkretną technologię, to musi uzasadnić to już w dokumentacji przetargu
Jeśli zamawiający stawia wymagania preferujące konkretną technologię, to musi uzasadnić to już w dokumentacji przetargu
Już 10 listopada wejdzie w życie ustawa z 7 października 2022 r. o zmianie niektórych ustaw w celu uproszczenia procedur administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców (Dz.U. z 2022 r. poz. 2185; dalej: tarcza prawna albo ustawa z 7 października). Wśród regulacji są m.in. zmiany dotyczące prawa zamówień publicznych, w tym m.in. przepisy nowelizujące zasady waloryzacji umów. Nowe przepisy są istotne
Zamawiającym może być trudno wykazać na podstawie własnych analiz i zebranego materiału dowodowego, że wykonawcy działają w warunkach porozumienia antykonkurencyjnego
Ponad sześciokrotnie więcej niż jeszcze przed sześcioma laty będzie musiało zapłacić państwo za przesyłki sądowe. Poczta Polska jako jedyna mogła wystartować w przetargu
Przyjęcie przez parlament nowych przepisów o odnawialnych źródłach energii stawia w trudnej sytuacji te z nich, które realizują projekty parasolowe. Jeśli nie znajdą nowych chętnych na inwestycje, to będzie im trudno wycofać się z zamówienia. Dlatego walczą o dłuższe terminy na przyłączenia
Nie można dzielić zamówienia na części po to, by uniknąć przetargu - przypomniał UZP, wytykając Służbie Ochrony Państwa, że złamała prawo, kupując osobno plecaki, rękawiczki i śpiwory
W szczególnych sytuacjach zamawiający może przyznawać dodatkowe punkty za to, że serwis posiada autoryzację producenta sprzętu - uznała najpierw KIO, a następnie sąd
24 czerwca 2020 r. weszły w życie przepisy tzw. tarczy antykryzysowej 4.0. Jest to kolejna modyfikacja tarczy antykryzysowej wprowadzającej szczególne rozwiązania prawne łagodzące skutki ekonomiczne epidemii COVID-19. W publikacji przedstawiamy, jakie rozwiązania zostały wprowadzone tarczą 4.0.
Zmiana utrwalonej przedtem, a korzystnej dla podatnika wykładni przepisów podatkowych powinna być wdrożona z poszanowaniem zasady ochrony uzasadnionych oczekiwań, a więc nie wstecznie, a nawet nie od razu (wyrok NSA z 17 kwietnia 2019 r., sygn. akt I FSK 494/17).
Prawo UE zawiera wiele regulacji dotyczących zasad udzielania zamówień publicznych, czyli zamówień na usługi, roboty budowlane i dostawy dokonywanych przez organy władzy i administracji, instytucje publiczne oraz przedsiębiorstwa użyteczności publicznej. Celem tych regulacji jest pełne urzeczywistnienie zasad swobodnego przepływu usług, towarów i prowadzenia działalności gospodarczej na europejskim
Na co zwrócić uwagę, przygotowując specyfikację przetargową?
Gmina chce sprzedać należący do niej samochód osobowy o wartości 50 000 euro. Jaki tryb z ustawy - Prawo zamówień publicznych będzie dopuszczalny?
Jesteśmy spółką z o.o. Zamierzamy wystąpić z ofertą w przetargu na zamówienie publiczne wraz z dwiema firmami (spółką akcyjną i z osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą), z którymi na tę okoliczność utworzymy konsorcjum. Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ) wskazuje, że „wykonawcy mogą wspólnie ubiegać się o udzielenie zamówienia (np. jako konsorcjum - spółka cywilna)”. Zamówienie
Kto składa dokumenty w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego - spółka cywilna czy jej wspólnicy?
Spółka z o.o. przystąpiła do przetargu wpłacając obowiązkowe wadium. Mimo zwycięstwa w przetargu spółka wycofała się z podpisania umowy, gdyż jej postanowienia okazały się dla niej niekorzystne. W związku z tym wadium nie podlega zwrotowi. Czy można zaliczyć je do kosztów uzyskania przychodów?