Jak opodatkować usługi spedycji dotyczące transportu poza Unią Europejską, świadczone dla polskiej firmy
O tym, kiedy należy rozliczać w deklaracjach JPK_V7M/JPK_V7K czynności podlegające opodatkowaniu VAT, decyduje moment powstania obowiązku podatkowego, który określa art. 19a - art. 21 ustawy o VAT.
Jesteśmy spółką z o.o. dokonującą transportu wewnątrzwspólnotowego. Zamierzamy rozszerzyć naszą działalność o usługi polegające na wyładunku, załadunku i przeładunku, sporządzaniu dokumentacji transportowej oraz przekazaniu przesyłki odbiorcy. Tego rodzaju czynności będziemy wykonywać m.in. na rzecz niemieckiej spółki, której zarząd (tzw. Gesellschaftsführer) znajduje się w Berlinie. Usługi świadczone
Jesteśmy firmą spedycyjną. Dostajemy faktury za usługę transportową od naszych przewoźników w euro. VAT na takich fakturach do końca 2013 r. przeliczaliśmy według kursu NBP z dnia poprzedzającego dzień wystawienia faktury. Jaki kurs powinniśmy stosować obecnie?
Do końca 2013 r. podatnicy świadczący usługi transportowe i spedycyjne mogą sami decydować, według jakich zasad będą ustalać obowiązek podatkowy. Mogą wybrać zasady ogólne, w przypadku których o momencie powstania obowiązku podatkowego decyduje zasadniczo termin wystawienia faktury, lub stosowane do tej pory zasady szczególne. Stanowisko to zostało potwierdzone w interpretacji ogólnej Ministra Finansów
Usługi spedycji wykonywane w kraju na zlecenie osoby krajowej, polegające na przewozie towarów z miejsca wyjazdu za granicą do miejsca przyjazdu w Polsce, podlegają opodatkowaniu stawką 0% VAT na odcinku zagranicznym, natomiast stawką 22% na terenie Polski - stwierdził Sąd Najwyższy (sygn. akt III RN 137/02).
Jesteśmy firmą transportowo-spedycyjną i w przypadku eksportu wystawiamy faktury ze stawką VAT 0 proc. Co zrobić w przypadku postoju pod załadunkiem (kiedy dalej wykonywana będzie usługa eksportowa)? Jaką stawkę VAT zastosować w przypadku kosztów postoju? Czy w tej sytuacji w ogóle należy wystawić fakturę VAT czy też lepiej notę księgową bądź obciążeniową?