Korekty VAT – rabaty, premie, zwroty, pomyłki
Wypłata kontrahentowi bonusu warunkowego (premii pieniężnej) z tytułu osiągnięcia określonej wielkości sprzedaży lub terminowości regulowania należności stanowi rabat zmniejszający podstawę opodatkowania VAT. Udzielenie premii pieniężnej powinno być dokumentowane fakturą korygującą - uchwała 7 sędziów NSA z 25 czerwca 2012 r. (sygn. akt I FPS 2/12).
Wypłacony kontrahentowi bonus pieniężny za realizację założonego umową poziomu zakupów u podatnika w danym okresie podatnik może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Podatnik nie musi o wartość tej premii korygować przychodów należnych ze sprzedaży tych towarów. Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji, której fragment zamieszczamy. Pismo w pełnym brzmieniu jest
W praktyce gospodarczej utarł się zwyczaj udzielania premii kontrahentom nabywającym określoną ilość produktów u danego dostawcy. Jednak w celu zintensyfikowania swojej sprzedaży oraz rozszerzenia rynku zbytu swoich produktów, dostawcy wprowadzają nowe sposoby premiowania kontrahentów nabywających jej produkty (wśród nich udzielanie tzw. prerabatu określanego także jako "premią z góry").
Premia pieniężna może być rabatem albo wynagrodzeniem za usługę. Gdy jest rabatem, dostawca powinien ją udokumentować fakturą korygującą. Gdy jest wynagrodzeniem za usługę, nabywca towaru zobowiązany do wykonania usługi powinien wystawić fakturę. Przedstawiamy zasady rozliczania podatkowego i ujęcia w księgach premii pieniężnych w obu tych przypadkach.
W coraz bogatszej praktyce gospodarczej rabaty to chętnie stosowane narzędzie intensyfikacji sprzedaży. Przybierają one najróżniejsze formy, od klasycznego rabatu pieniężnego, przez skonta, do rabatów towarowych, czy nawet tzw. rabatów pośrednich (udzielanych nie nabywcy, lecz kolejnemu podmiotowi w łańcuchu transakcyjnym). Z perspektywy rozliczeń VAT istotne jest to, że udzielenie rabatów wiąże się
Problematyka premii pieniężnych przez wiele lat sprawiała trudności. W odniesieniu do premii pieniężnych prezentowanych było (zarówno przez podatników, jak i przez organy podatkowe oraz sądy administracyjne) wiele koncepcji podejścia do tego problemu. Od pewnego czasu można zaobserwować dwie koncepcje dotyczące premii pieniężnej. Po pierwsze - strony umawiają się na premię pieniężną, która jest należna
Ministerstwo Finansów uznało, że wypłata premii pieniężnej (bonusu) z tytułu osiągnięcia określonej wielkości sprzedaży lub terminowości regulowania należności - co do zasady - stanowi rabat zmniejszający podstawę opodatkowania. Wypłata taka oznacza więc konieczność wystawienia faktur korygujących. Fragment interpretacji ogólnej Ministra Finansów z 27 listopada 2012 r. (nr PT3/033/10/423/AEW/12/T-618
Minister Finansów uznał, że premie pieniężne wypłacane za osiągnięcie określonych umownie progów zakupów są rabatem, który należy obowiązkowo udokumentować fakturą korygującą (takie samo stanowisko zajął NSA w uchwale w składzie 7 sędziów z 25 czerwca 2012 r., sygn. akt I FPS 2/12 - publ. w Mk nr 15/2012). Przypomnijmy, że NSA stwierdził jednocześnie, że nie ma podstaw do karania podatników za brak
Zgodnie z zawartą umową wypłaciliśmy naszemu zagranicznemu kontrahentowi premię pieniężną z tytułu wysokości zakupów dokonanych w 2011 r. Czy byliśmy obowiązani do pobrania podatku "u źródła"?
Wystarczającym warunkiem do skorzystania z ulgi meldunkowej jest, aby jeden z małżonków był zameldowany w sprzedawanej nieruchomości (budynku lub lokalu) przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy. Jeżeli warunek ten jest spełniony, oboje małżonkowie mają prawo do skorzystania z tzw. ulgi meldunkowej przy sprzedaży wspólnej nieruchomości. Tak wynika z interpretacji ogólnej Ministra Finansów z 7 października
Jedną z form zachęcania klientów do dokonywania jak największych zakupów czy też terminowego dokonywania płatności za nabywane towary i usługi jest przyznawanie im premii pieniężnych. Pomimo że premie takie od dawna funkcjonują w obrocie gospodarczym, problemy związane z oceną skutków podatkowych ich wypłaty pozostają nierozwiązane od lat. W raporcie Mk przedstawiamy obecnie funkcjonujące na rynku
W obrocie gospodarczym coraz częściej można spotkać się z tzw. bonusami pośrednimi, zwanymi też grupowymi. Ich specyfika polega zasadniczo na tym, że w ustaleniu i wypłaceniu kwoty bonusu pośredniczy podmiot trzeci, najczęściej jedna ze spółek grupowych, np. spółka matka. Negocjuje ona z kontrahentem w imieniu wszystkich podmiotów grupowych, otrzymuje zbiorczy bonus lub go udziela, a następnie "przenosi
Zgodnie z umową zawartą z kontrahentem przysługuje nam procentowy bonus od obrotu. 1. Czy możemy wystawić na ten tytuł notę uznaniową? 2. Czy powinniśmy wystawić fakturę z VAT? 3. Czy powyższy koszt będzie kosztem uzyskania przychodu? 4. Jak prawidłowo ewidencjonować udzielanie tego typu procentowego bonusu od obrotu?