Informacje ważne dla klientów biur rachunkowych – luty 2024 r.
Kalendarium wydarzeń luty 2024 r.
Kalendarium wydarzeń luty 2024 r.
Po latach sporów co do jednej z najistotniejszych kwestii dla przedsiębiorców ponoszących straty podatkowe nie powinno być już wątpliwości, jak długo mają oni przechowywać księgi i inne dokumenty dla celów dowodowych
Pierwszym rodzajem dowodów w postępowaniu podatkowym będą księgi podatkowe. Jeżeli są one prowadzone rzetelnie, stanowią dowód tego, co wynika z ich zapisów. Drugą kategorię dowodów stanowią dokumenty urzędowe. Popularnym rodzajem dowodów są również opinie biegłych.
Minister Finansów zajął oficjalne stanowisko w sprawie obowiązku stosowania Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) przez podmioty niebędące przedsiębiorcami. 20 czerwca 2016 r. wydał interpretację ogólną, w której zaakceptował możliwość odpowiedniego stosowania czasowych zwolnień z obowiązku stosowania JPK w stosunku do podmiotów niebędących przedsiębiorcami. Oznacza to, że obowiązek stosowania JPK objął
Minister Finansów zajął oficjalne stanowisko w sprawie obowiązku stosowania Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) przez podmioty niebędące przedsiębiorcami. 20 czerwca 2016 r. wydał interpretację ogólną, w której zaakceptował możliwość odpowiedniego stosowania czasowych zwolnień z obowiązku stosowania JPK w stosunku do podmiotów niebędących przedsiębiorcami. Oznacza to, że obowiązek stosowania JPK objął
Mikroprzedsiębiorcy nie muszą wdrażać Jednolitego Pliku Kontrolnego (dalej: JPK) od 1 lipca 2016 r. Mogą oni na żądanie organów podatkowych przekazywać księgi podatkowe, ewidencje i dowody księgowe w formacie JPK wymaganym przez fiskusa, jednak do 30 czerwca 2018 r. przekazanie fiskusowi dokumentów w formacie JPK jest dla nich fakultatywne. Dopiero od 1 lipca 2018 r. będzie to dla nich obowiązkowe.
W praktyce stosowania prawa podatkowego bardzo często mamy do czynienia z kontrowersyjnymi przepisami, które na domiar złego są różnie stosowane. W "Poradniku" omawiamy przypadki dotyczące podatków dochodowych, z którymi mieli Państwo najwięcej problemów. Są to odpowiedzi na pytania, które trafiły do redakcji na przestrzeni ostatnich kilku tygodni. Autorzy dołożyli wszelkich starań, żeby odpowiedzi
Okres przechowywania dokumentów księgowych jest określony nie tylko w ustawie o rachunkowości, ale także w innych przepisach. Warto zwrócić uwagę, że okres ten na ogół wynosi pięć lat, ale rozpoczęcie biegu tego terminu może się różnić.
Podatnik wystąpił o udzielenie wyjaśnienia dotyczącego prowadzenia dwóch sklepów. Nie miał pewności, czy może prowadzić jedną księgę przychodów i rozchodów dla całej swojej działalności oraz czy ma obowiązek sporządzać dowody przesunięć towarów handlowych oraz oddzielne remanenty. Naczelnik urzędu skarbowego uznał, że dwa sklepy podatnika tworzą przedsiębiorstwo wielozakładowe, pomimo że obydwa lokale