Informacje ważne dla klientów biur rachunkowych – kalendarium wydarzeń 1 czerwca – 4 lipca 2022 r.
Przygotowane na podstawie informacji opublikowanych w okresie od 1 czerwca do 4 lipca 2022 r.
Przygotowane na podstawie informacji opublikowanych w okresie od 1 czerwca do 4 lipca 2022 r.
9 września 2021 r. do Sejmu wpłynął projekt nowelizacji ustawy o VAT. Ustawa ma wprowadzić Krajowy System e-Faktur (tzw. KSeF) i uregulować możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych, jako jednej z dopuszczanych form dokumentowania transakcji obok faktur papierowych i obecnie występujących w obrocie gospodarczym faktur elektronicznych. Nowelizacja ma też wprowadzić kolejne uproszczenia w fakturowaniu
Czy w sytuacji sprzedaży dokonywanej na rzecz klienta będącego osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, która to sprzedaż jest ewidencjonowana przy użyciu kasy rejestrującej, w przypadku przesłania klientowi faktury elektronicznej na wskazany w procesie rejestracji adres e-mail (w formie dokumentu elektronicznego lub linku do dokumentu elektronicznego) firma będzie zobowiązana do wydania
Jednym z pierwszych skutków wystąpienia pandemii SARS-COV-2 widocznych u przedsiębiorców była rezygnacja z tradycyjnej formy pracy – przedstawiciele wielu branży z dnia na dzień opuścili biura i przenieśli się na kanapę w salonie, stawiając czoła wyzwaniom w systemie home office. Praca z domu wymusiła na pracodawcach przyspieszoną cyfryzację i informatyzację biznesu, w tym zastąpienie formy papierowej
Jakie są warunki wystawiania i wysyłania faktur w formie elektronicznej? Czy faktury korygujące do faktur wystawionych w formie elektronicznej powinny być także wystawione w tej formie? Jak należy przechowywać takie faktury?
Otrzymanie faktur e-mailem bez bezpiecznego podpisu elektronicznego nie pozbawia podatnika prawa do odliczenia VAT. Tak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 20 maja 2010 r. (sygn. akt I FSK 1444/09), którego fragment przedstawiamy poniżej.
Czy data wpływu faktury do firmy ma znaczenie? Co w sytuacji, gdy VAT został odliczony na podstawie kopii z faksu?
W celu udokumentowania sprzedaży podatnicy co do zasady wystawiają faktury. Z uwagi na znaczne oszczędności finansowe, jak również czasowe coraz większą popularnością cieszy się wystawianie faktur elektronicznych. Jednak aby je wystawiać, należy spełnić warunki wskazane w ustawie o VAT.
Podatnik może przechowywać kopie faktur oraz kopie faktur korygujących wystawionych z użyciem systemu finansowo-księgowego (których jeden egzemplarz wydawany/przesyłany jest odbiorcom w formie papierowej) wyłącznie w formie elektronicznego zapisu na informatycznych nośnikach danych. Podatnik nie ma obowiązku drukowania i przechowywania wymienionych egzemplarzy faktur w formie papierowej. Prawidłowość
Czy mogę odliczyć VAT naliczony z faktury elektronicznej, jeśli jestem w posiadaniu jedynie e-faktury z adnotacją "kopia" (ze względu na awarię systemu u sprzedawcy)?
Prowadzimy sklep internetowy i mielibyśmy możliwość wysyłania towaru na zasadach dropshippingu. Jeśli sprzedalibyśmy taki towar, to każdorazowo wystawialibyśmy fakturę VAT wysyłaną e-mailowo do klienta. Czy taki sposób działania byłby zgodny z prawem i czy są jakieś inne możliwości?
W przypadku gdy firma dokonuje bardzo wielu transakcji, ma wielu klientów i wystawia w związku z tym olbrzymią liczbę faktur, nieuchronnie pojawia się problem błędów i korekt. Korygowanie tych dokumentów jest czasochłonne, zwłaszcza gdy istnieje utrudniona komunikacja między działami a ludzie przebywają w terenie. Ponadto czas, jaki upływa od wystawienia poprawnej faktury do dostarczenia jej do odbiorcy
E-faktury obniżają koszty ponoszone przez firmy, skracają czas korespondencji, przyczyniają się do unikania błędów popełnianych w papierowych wersjach faktur.
Od 4 sierpnia br. możemy wystawiać i przechowywać faktury w formie elektronicznej. Korzystanie z tej procedury wymaga od podatników odpowiedniego przygotowania się. Przede wszystkim należy uzyskać zgodę od odbiorców na otrzymywanie faktur elektronicznych, wybranie odpowiedniego sytemu (podpis elektroniczny lub EDI), zawiadomienie urzędu. Przedstawiamy „krok po kroku”, jak przygotować się do wystawienia