Czy można odliczać VAT od zakupu posiłków profilaktycznych dla pracowników
Okres zimowy według przepisów bhp rozpoczyna się 1 listopada, a kończy 31 marca kolejnego roku. W tym czasie pracodawcy muszą zadbać o odpowiednią odzież i obuwie ochronne oraz napoje i posiłki profilaktyczne dla pracowników. Muszą także zapewnić właściwą temperaturę w pomieszczeniach pracy (nie może być ona niższa niż 18°C w przypadku wykonywania prac lekkich i biurowych oraz niższa niż 14°C w przypadku
Czy można odliczyć podatek naliczony wynikający z faktur zakupu odzieży roboczej i ochronnej, produktów żywnościowych, z których podatnik przyrządza posiłek profilaktyczny, mleka, soków i wody mineralnej? Czy nie są to czynności nie podlegające VAT, od których nie można odliczyć VAT naliczonego? Czy konieczne jest w takim przypadku wystawienie faktury wewnętrznej?
Obowiązek opłacania składek ZUS od wartości posiłków zapewnionych pracownikom jest uzależniony m.in. od tego, czy do zapewnienia posiłków zobowiązują pracodawcę przepisy bhp, czy udziela on tego świadczenia bez ciążącego na nim obowiązku. W wielu przypadkach konieczne jest ustalenie wartości pieniężnej udostępnianych posiłków, ponieważ zwolnienie ze składek obowiązuje tylko do określonej kwoty. Zwolnienie
Nasz zakład pracy zapewnia posiłki pracownikom. W tym celu wydaje im bony towarowe w kwocie nieprzewyższającej miesięcznie 190 zł. Czy ten pośredni sposób udostępniania posiłków oznacza, że wartość tych bonów nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne na podstawie § 2 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia składkowego - pyta Czytelnik z Katowic.
Pracownicy zatrudnieni przy odśnieżaniu dachu mogą być dopuszczeni do pracy na wysokości tylko na podstawie orzeczenia lekarza medycyny pracy. Oprócz tego pracodawca powinien ich wyposażyć w odpowiednią odzież roboczą (np. hełmy, rękawice, buty z podeszwą antypoślizgową).
W pomieszczeniach pracy biurowej temperatura nie może być niższa niż 18°C. Natomiast maksymalna temperatura w biurze nie jest określona wprost w żadnych przepisach. Można jednak przyjąć, że dla tego rodzaju pomieszczeń dopuszczalna jest temperatura nieprzekraczająca 30°C.
Pracownicy wykonujący swoją pracę w trudnych warunkach atmosferycznych i niskiej temperaturze narażeni są przede wszystkim na upadki będące skutkiem poślizgnięcia się na ośnieżonej lub zalodzonej powierzchni oraz na odmrożenia kończyn, uszu czy choroby będące skutkiem gwałtownych zmian temperatury. W celu maksymalnego zmniejszenia tego ryzyka należy podjąć odpowiednie kroki, z których podstawowym jest
Przyczyną zimowych wypadków przy pracy są często zaniedbania w organizacji pracy. Pracodawca może maksymalnie ograniczyć liczbę wypadków, odpowiednio przygo- tuje narzędzia i pomieszczenia do pracy w trudnych warunkach. Ważne jest przy tym wyposażenie pracownika w odzież ochronną oraz zapewnienie mu posiłków profilaktycznych.
Od kilku lat pracuję w pomieszczeniu bez klimatyzacji. Latem trudno jest wytrzymać z powodu wysokiej temperatury i upałów niejednokrotnie sięgających 35°C. Natomiast zimą często trzeba się dogrzewać dodatkowymi urządzeniami. Czy pracodawca powinien mi zapewnić w takim przypadku napoje? - pyta Czytelnik z Warszawy.
Jak należy traktować wydanie odzieży ochronnej lub posiłków profilaktycznych? Czy można odliczyć podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakup tej odzieży oraz produktów żywnościowych, z których przyrządzamy posiłki profilaktyczne?
W związku z licznymi pytaniami napływającymi do redakcji przedstawiamy Państwu odpowiedzi na najciekawsze z nich.
Dbanie o bezpieczne i higieniczne warunki leży w interesie pracodawcy i pracownika. Mając powyższe na uwadze ustawodawca sam nałożył na pracodawcę pewne podstawowe obowiązki w tej dziedzinie.