Gmina nie może iść na rękę przedsiębiorcy i wstrzymywać się z cofnięciem zezwoleń na alkohol
Zgodnie z art. 18 ust. 6 pkt 4 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi do wniosku dołącza się decyzję właściwego państwowego inspektora sanitarnego o zatwierdzeniu zakładu. W danej decyzji inspektor sanitarny zatwierdza zakład i określa zakres działalności, która może wykonywana w danej placówce. Do wniosku o wydanie zezwolenia na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych
W sklepie Pana X przeprowadzona została kontrola prawdziwości złożonego oświadczenia o wysokości sprzedaży napojów alkoholowych w 2022 r. Na podstawie przedłożonych wydruków kontrolujący stwierdzili, że w złożonym oświadczeniu przedsiębiorca podał kwoty netto i od nich naliczono mu roczna opłatę. Przedsiębiorca wyjaśnił, iż jest to zwykła ludzka pomyłka. Czy w takiej sytuacji możliwa jest korekta oświadczenia
Od 1 stycznia 2022 r. obowiązują zmiany w zakresie opodatkowania akcyzą małych producentów alkoholu. Wprowadzono preferencyjne stawki akcyzy na alkohole wyprodukowane przez małych producentów. Aby mogli oni korzystać z preferencji, muszą posiadać certyfikat małego producenta. Natomiast od 7 marca 2022 r. zarówno mały winiarz, jak i producent napojów fermentowanych, którzy chcą korzystać z preferencji
Rada gminy ma prawo uchwalić zwolnienie z opłat za korzystanie z koncesji na alkohol także w 2021 r. To analogiczne rozwiązanie jak w ubiegłym roku
24 czerwca 2020 r. weszły w życie przepisy tzw. tarczy antykryzysowej 4.0. Jest to kolejna modyfikacja tarczy antykryzysowej wprowadzającej szczególne rozwiązania prawne łagodzące skutki ekonomiczne epidemii COVID-19. W publikacji przedstawiamy, jakie rozwiązania zostały wprowadzone tarczą 4.0.
Produkcja i sprzedaż alkoholi „domowej” roboty podlega rejestracji i wymaga zezwoleń na jej prowadzenie. Ponadto po zakończonej produkcji należy oznaczyć butelki znakami akcyzy. Niezastosowanie się do wymaganych przez przepisy zasad jest zagrożone wysokimi karami.
Nie każdy przedsiębiorca sprzedający napoje alkoholowe (np. piwo) w pubie czy restauracji wie, że samo uwidacznianie ich nazw na szklankach czy nalewakach może zostać uznane za reklamę alkoholu. Podpisanie z producentem napojów alkoholowych umowy, w której zobowiąże się za wynagrodzeniem do prezentacji marki alkoholu w swoim lokalu (np. na nalewaku) oznacza konieczność wnoszenia specjalnej opłaty i
Zasady i wymogi korzystania ze zwolnienia z akcyzy napojów alkoholowych wykorzystywanych do wyprodukowania wyrobów spożywczych budzą wiele wątpliwości. Polskie przepisy w tym obszarze nadal zawierają wiele pułapek, które mogą być bardzo kosztowne dla producentów. Zgodność polskich przepisów z dyrektywą UE zakwestionował też Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w postanowieniu z 3 grudnia 2014
Podatnik, który świadczy usługę gastronomiczną podlegającą opodatkowaniu stawką 8% i w jej ramach dokonuje dostaw np. napojów opodatkowanych stawką 23% (kawa, herbata, alkohol), całość świadczenia musi opodatkować stawką 23%. Minister Finansów z urzędu zmienia interpretacje, w których organy podatkowe pozwalały na stosowanie stawki 8% do usługi gastronomicznej i stawki 23% do dostawy towarów wymienionych
Wydatki na zakup alkoholu podanego podczas spotkania biznesowego mogą być kosztem podatkowym przedsiębiorcy. Warunkiem jest należyte udokumentowanie tych wydatków, potwierdzające ich racjonalność. Tak stwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji, której fragment przedstawiamy. Pełna treść interpretacji jest dostępna na www.inforfk.pl.