Kiedy właściciele pubów, kawiarni i restauracji uiszczają opłaty z tytułu reklamy napojów alkoholowych
Nie każdy przedsiębiorca sprzedający napoje alkoholowe (np. piwo) w pubie czy restauracji wie, że samo uwidacznianie ich nazw na szklankach czy nalewakach może zostać uznane za reklamę alkoholu. Podpisanie z producentem napojów alkoholowych umowy, w której zobowiąże się za wynagrodzeniem do prezentacji marki alkoholu w swoim lokalu (np. na nalewaku) oznacza konieczność wnoszenia specjalnej opłaty i obowiązek składania deklaracji DRA-1.
Jakie są obowiązki związane z reklamą napojów alkoholowych
Świadczenie usług reklamowych napojów alkoholowych to dla przedsiębiorcy nie tylko obowiązek wystawienia faktury VAT i odprowadzenia podatku należnego oraz zadeklarowania uzyskanego dochodu. Przedsiębiorcy świadczący usługi reklamy napojów alkoholowych mają także obowiązek uiszczania specjalnej opłaty. Należy podkreślić, że zdaniem sądów administracyjnych opłata obciąża podmioty świadczące usługę reklamy napojów alkoholowych, niezależnie od profilu działalności lub branży, w której świadczą usługi (zob. WSA w Łodzi z 6 listopada 2012 r., sygn. akt I SA/Łd 1080/12). Co więcej, w praktyce przyjęte jest, że podmiotem świadczącym usługę będącą reklamą napojów alkoholowych jest taki podmiot, który publicznie rozpowszechnia znaki towarowe napojów alkoholowych (zob. decyzję z 24 maja 2006 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie, sygn. PP2/4407-005-9/06). Oznacza to, że np. w sytuacji gdy fakturę z tytułu ozdobienia ogródka restauracyjnego logo producenta piwa wystawił agencji reklamowej pub, opłata z tego tytułu powinna być uiszczona tylko raz przez pub, bo to on rozpowszechnia logo (świadczy usługę).