Wyrok NSA z 25 listopada 1997 r., III SA 1867/95, Serwis Podatkowy 4/1999 r., sygn. III SA 1867/95
Likwidujemy działalność gospodarczą. W jakich cenach sporządzamy remanent likwidacyjny - w cenach zakupu czy sprzedaży? Jaką stawkę wykazujemy przy towarach, które pod rządami starej ustawy były opodatkowane stawką VAT 7%, a obecnie stawka wynosi 22%?
Mam zamiar zlikwidować sklep, w którym jest zatrudniony pracownik w wieku przedemerytalnym. Czy w stosunku do tego pracownika mogę dokonać wypowiedzenia zmieniającego? Czy mogę na okres kilku miesięcy przesunąć go do innej pracy nie obniżając mu wynagrodzenia?
Prowadzę działalność gospodarczą jako osoba fizyczna (jestem podatnikiem VAT, w oparciu o podatkową księgę przychodów i rozchodów). Ponad pół roku temu kupiłam samochód ciężarowy od osoby fizycznej (umowa kupna-sprzedaży na firmę). Samochód ten wprowadziłam jako środek trwały i amortyzowałam. W związku z tym, że zamierzam zlikwidować działalność, chciałabym sprzedać samochód mężowi, który również prowadzi
Spółka z o.o. posiada cenne nieruchomości. Nie opłaca się ich sprzedawać w czasie planowanej likwidacji spółki z o.o. Jak będzie opodatkowany podział majątku po zlikwidowanej spółce z o.o. w naturze?
Likwidacja każdej firmy to proces długotrwały i skomplikowany. Większość przedsiębiorców, stając w obliczu konieczności zamknięcia działalności, nie wie jednak, jak powinna się zachować, by sprostać wszystkim wymaganiom wynikającym z przepisów, tak by nie narazić się na dodatkową odpowiedzialność. Każdy, kto podejmuje decyzję o rozpoczęciu działalności na własny rachunek, nie myśli na starcie o jej
Na jaki dzień sporządza się bilans otwarcia likwidacji - na dzień otwarcia czy na dzień przed? W jakim czasie od otwarcia likwidacji bilans musi być przedłożony do zatwierdzenia walnemu zgromadzeniu? Czy bilans ten również składa się w KRS?
Będę prowadzić księgi spółki w upadłości. Postępowanie zakończy się prawdopodobnie likwidacją jednostki. Czy mam obowiązek zamykać księgi przed ogłoszeniem upadłości, gdyby zaistniała możliwość układu? Proszę również o radę w sprawie sald, które nie rozliczają się z braku środków finansowych. Dotyczy to całej kategorii drugiej, trzeciej i czwartej według Prawa upadłościowego - chodzi o należności,
W ostatnich numerach „Brifu” szczegółowo opisaliśmy ewidencję i zasady amortyzacji różnych grup aktywów trwałych. Poniżej przedstawiamy zasady ujmowania w ewidencji ostatniej czynności, która zazwyczaj dotyczy danego środka trwałego i która znajduje odzwierciedlenie w księgach rachunkowych jednostki - czyli likwidacji tego środka.
Spółka z o.o. w Polsce jest od 3 kwietnia 2006 r. w stanie likwidacji. Jak zafakturować niemieckiej spółce matce koszty likwidacji firmy? Kto płaci VAT i w jakiej wysokości? Dotychczas wykonywaliśmy usługi doradztwa technicznego, które były opodatkowane przez nabywcę.
Działalność gospodarcza prowadzona do tej pory przez męża jest likwidowana. Czy możliwe jest wniesienie aportem towaru i nieruchomości - kiosków? Dalej tę samą działalność ma prowadzić żona, przejmując towar i kioski. Czy rodzi to obowiązek zapłaty podatku po stronie męża? Jeżeli tak, to czy żona będzie mogła później ten podatek odliczyć? Jakimi dokumentami należy udokumentować przekazanie towaru i
Prowadzę usługi remontowo-budowlane. Siedem lat temu miałem kasę rejestrującą, bo świadczyłem usługi na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej i przekroczyłem limit zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania. Od sześciu lat świadczę jednak tylko usługi na rzecz dużych firm. Czy mogę zrezygnować z kasy, gdyż niepotrzebnie płacę serwisantowi za przeglądy?
Spółka chce dokonać częściowej likwidacji środka trwałego. W jaki sposób należy to przeprowadzić i jak dokonać wyceny odłączonej części oraz ustalić przypadające na nią umorzenie?
W zeszłym roku spółka postawiła na własnym terenie halę. Wartość całej inwestycji wyniosła 100 000 zł, w tym 30 000 zł zapłacono za roboty ziemno-budowlane związane z wylaniem betonu na placu, na którym stanęła hala. W tym roku hala została zdemontowana, pozostał tylko wylany beton, który służy teraz za placyk manewrowy dla ciężarówek oraz parking dla pracowników. W księgach jest nieumożona część środka
Nasza spółka posiada wiele lokalizacji biurowo-magazynowych i sklepów. Ostatnio w związku ze złą koniunkturą postanowiliśmy zakończyć działalność w mniej dochodowych placówkach. Niestety, w większości lokalizacji podpisane umowy najmu są długoterminowe. Oznacza to konieczność ich przedterminowego rozwiązania. Kolejny problem, jaki się pojawił, to fakt, że na potrzeby naszej działalności na lokale te
Już wkrótce spółka jawna, składająca się z trzech udziałowców, ulegnie likwidacji. W związku z tym nastąpi podział majątku spółki i wycofanie wkładów wspólników. Przez czas trwania spółki cały wypracowany przez spółkę zysk pozostawał w spółce. Wspólnicy nie pobierali też dywidendy z tytułu wniesionego kapitału. Czy każdy ze wspólników będzie musiał zapłacić podatek z tytułu otrzymania przypadającej
Używanie do celów prowadzonej działalności gospodarczej środków trwałych stanowiących cudzą własność jest obecnie praktyką powszechną. Często zdarza się również, że przedmioty te, aby mogły być w pełni użyteczne, wymagają dodatkowych nakładów. Jeśli zmiany wprowadzone w cudzym składniku majątkowym posiadają znamiona ulepszenia, to zainwestowanych środków nie można rozliczyć bezpośrednio w kosztach
Przekazywany przez gospodarstwo pomocnicze zespół składników majątkowych i niemajątkowych jednostce macierzystej (parkowi narodowemu), pozostałych po likwidacji gospodarstwa pomocniczego, nie podlega VAT. Stanowisko takie potwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 14 stycznia 2011 r. (nr IPPP2/443-801/10-3/MM), której fragment przedstawiamy poniżej.
Spółka prowadząca serwis planuje odesłanie do producenta części, które nie zostały wykorzystane do napraw sprzętu komputerowego. W zamian producent udzieli rabatu na kolejne zakupione części. Nie wiemy, co producent robi z odesłanymi częściami. Takie rozwiązanie jest tańsze niż fizyczna likwidacja niewykorzystanych do napraw elementów. Odesłane części traktujemy jako powstanie straty w środkach obrotowych
Wspólnik dwuosobowej spółki cywilnej chciałby się z niej wycofać - w tym momencie spółka się rozwiązuje z mocy prawa. Obaj wspólnicy chcieliby kontynuować działalność odrębnie, jako osoby fizyczne. Jak prawidłowo przeprowadzić taki proces? Jakie są obowiązki spółki i wspólników wobec urzędów? Czy jest możliwość przekształcenia spółki w dwie firmy jednoosobowe bez konieczności jej likwidacji i opłacania
Środków trwałych używa się w każdym rodzaju działalności. Oczywiście największe znaczenie mają one w tych organizacjach, które prowadzą działalność wytwórczą. Kiedy środek trwały całkowicie traci swoją wartość użytkową, powinna zostać przeprowadzona jego likwidacja.
Nasz zakład z powodu utracenia płynności finansowej złożył wniosek o ogłoszenie upadłości. Postępowanie upadłościowe zostało zakończone. Zatrudniamy 2 pracownice, które są obecnie w ciąży (jedna w drugim miesiącu ciąży, a druga w piątym miesiącu). Poinformowaliśmy je, że nie ma możliwości zaoferowania im innego stanowiska pracy. Czy pracownice z powodu rozwiązania umowy o pracę zostaną bez świadczeń
Gdy prowadzone przedsiębiorstwo przestaje być rentowne i nie ma perspektyw na poprawę zaistniałej sytuacji, warto rozważyć sprzedaż firmy lub postawienie jej w stan likwidacji. Podjęcie próby zakończenia bytu prawnego przedsiębiorstwa wiąże się z dopełnieniem wielu obowiązków.
Jeśli likwidujemy towary z przyczyn niezawinionych przez pracowników (np. przekroczenie terminu ważności), to co należy zrobić z VAT? Wcześniej przy zakupie towarów odliczaliśmy VAT, czy teraz mamy go naliczyć?