Obowiązki statystyczne przy wypadku na nowych zasadach
Niesprawna technicznie obrabiarka, brak przeszkolenia pracownika w zakresie bhp oraz dopuszczenie pracownika bez przygotowania zawodowego były przyczynami wypadku w zakładzie produkcji drzewnej.
Jak zapowiada PIP - zakłady pracy, w których ostatnio miały miejsce wypadki przy pracy - mogą spodziewać się ponownych kontroli ze strony inspektorów pracy.
W planach kontrolnych PIP na 2012 r. znalazły się nowo powstałe zakłady pracy.
Od 1 stycznia 2018 r. zmienią się tryb i zasady finansowania prewencji w zakresie wypadków przy pracy i chorób zawodowych. Po zmianie przepisów, ZUS dofinansuje działania płatników składek zmierzające do poprawy w ich firmach bezpieczeństwa warunków pracy ale w drodze konkursu projektów. Z prewencji wypadkowej nie skorzystają m.in. ci przedsiębiorcy którzy posiadają zaległości w płatnościach do ZUS
Płatnicy składek, którzy ubiegają się o dofinansowanie przez ZUS działań w celu poprawy bezpieczeństwa warunków pracy w swoich zakładach, od 1 stycznia 2018 r. będą musieli stanąć do konkursu projektów. Dofinansowania z zakresu prewencji wypadkowej nie uzyskają m.in. płatnicy, którzy zalegają z płatnościami składek i podatków.
W postępowaniu przed organami czy urzędami państwowymi obowiązuje zasada pisemności. Tak jest również w relacjach między Państwową Inspekcją Pracy a kontrolowanymi podmiotami. Umiejętne prowadzenie korespondencji z PIP przy wykorzystaniu przysługujących pracodawcy uprawnień może pomóc w uniknięciu sankcji, jakie może nałożyć na pracodawcę ten urząd za naruszenie przepisów prawa pracy.
Wypadkiem przy pracy jest nagłe zdarzenie, związane z pracą i wywołane przyczyną zewnętrzną, które spowodowało uraz lub śmierć pracownika. W razie wypadku przy pracy pracownik ma obowiązek niezwłocznie zawiadomić przełożonego o wypadku. Pracodawca powinien zapewnić udzielenie pierwszej pomocy poszkodowanym oraz podjąć działania eliminujące zagrożenie. Po zabezpieczeniu miejsca wypadku pracodawca powołuje
Pracownik w październiku 2014 r. uległ wypadkowi. Zespół powypadkowy nie uznał jednak tego wypadku za wypadek przy pracy. Pracownikowi wypłacono więc 80% wynagrodzenie chorobowe i zasiłek z ubezpieczenia chorobowego. Po 1,5 roku, w marcu 2016 r. zapadł wyrok (obecnie prawomocny), który zmienił kwalifikację wypadku. Sąd, w wyniku odwołania pracownika, uznał, że był to wypadek przy pracy. Czy pracodawca
Funkcjonariusze za czas niezdolności do pracy mają prawo do wynagrodzenia w wysokości 80%, a nie jak dotychczas 100% uposażenia. Okres przebywania na zwolnieniu lekarskim może być również zweryfikowany przez bezpośredniego przełożonego albo osobę przez niego uposażoną pod kątem prawidłowości wykorzystywania zwolnienia od pracy.
Wydatki na zapłatę renty dla poszkodowanego pracownika lub spadkobierców pracownika należy potraktować jako tzw. pracowniczy koszt prowadzonej działalności. Nie ma znaczenia zaprzestanie prowadzenia tej części działalności, w ramach której doszło do wypadku przy pracy. Tak wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach. Przedstawiamy fragment interpretacji w tej sprawie.