Ważne informacje dla klientów biur
Czy w związku ze zmianą ustawy z 28 lipca 2023 r. o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym (art. 26g. W przypadku kierowców wykonujących zadania służbowe w ramach międzynarodowych przewozów drogowych, których miesięczny przychód jest wyższy niż przeciętne wynagrodzenie, w skład przychodu stanowiącego podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie społeczne, o której mowa w ustawie z dnia 13 października
Wykonywanie pracy w branży transportowej, w tym związanej z poruszaniem się drogami publicznymi, stwarza duże ryzyko wystąpienia wypadku lub katastrofy w ruchu lądowym. Tym samym właściwa organizacja pracy u pracodawców branży transportowej ma kluczowe znaczenie nie tylko dla pracowników, ale również dla osób postronnych, w tym innych uczestników ruchu. Warto zatem wiedzieć, jakie zagrożenia w zakresie
Czy zaliczyć do czasu pracy szkolenie okresowe odbywające się co 5 lat (35 godz.) dla kierowcy zawodowego w celu uzyskania wpisu do prawa jazdy? Szkolenie nie odbywa się na polecenie pracodawcy, ale pracodawca finansuje te szkolenia. Pytanie w związku z art. 9413 Kodeksu pracy obowiązującym od 26 kwietnia 2023 r.
Zapowiedź nowelizacji ustawy o transporcie drogowym oznacza, że firmy i pracownicy dłużej poczekają na podwyżkę świadczenia za używanie prywatnych samochodów do celów służbowych
Prowadzę firmę przewozową. W zeszłym roku wojewódzka inspekcja transportu drogowego nałożyła na mnie karę związaną z przewozem towarów (12 tys. zł), która została podtrzymana przez głównego inspektora transportu drogowego. Tymczasem mam trudną sytuację finansową, bo z uwagi na COVID-19 nie osiągnąłem od kilku miesięcy dochodów. Czy mogę się starać o umorzenie kary?
Ośrodki szkolenia będą mogły organizować e-learning, ale nie wszystkie i w ograniczonym zakresie. Zwiększy się także nadzór wojewodów nad nimi, m.in. więcej informacji przedsiębiorcy będą przekazywać w systemie elektronicznym. To wszystko od 5 grudnia z nielicznymi wyjątkami
Pakiet mobilności obowiązuje od 20 sierpnia 2020 r. Już po 2 miesiącach funkcjonowania powstało wiele wątpliwości, jak interpretować nowe przepisy. Niejasne są przede wszystkim przepisy dotyczące obowiązkowego powrotu kierowcy do kraju i odpoczynków tygodniowych. Nowe przepisy dotyczące przedłużania czasu jazdy przy powrocie do bazy lub domu zawierają liczne pułapki. Brakuje również rozporządzenia
Pierwsza grupa przepisów tworzących tzw. pakiet mobilności, będący zbiorem regulacji dotyczących zasad funkcjonowania transportu, weszła w życie 20 sierpnia 2020 r. Zmieniają one regulacje w zakresie m.in. odpoczynków tygodniowych kierowców, odbierania odpoczynków tygodniowych w kabinie pojazdu, obowiązkowych powrotów kierowców do bazy czy możliwości przedłużenia czasu jazdy.
Dnia 1 stycznia 2003 r. wejdą w życie przepisy rozdziału 4 ustawy o czasie pracy kierowców pozostających w stosunku pracy. Do tej daty w stosunku do kierowców - pracowników stosuje się obowiązujące dotychczas uregulowania Kodeksu pracy.
Specyfika zawodu kierowcy wiąże się z koniecznością przeprowadzania badań lekarskich tych pracowników w zakresie szerszym niż „zwykły”. Nie oznacza to jednak, że kierowcy przechodzą jakieś dodatkowe badania - tak jak wszystkie osoby zatrudnione na podstawie stosunku pracy podlegają badaniom wstępnym, okresowym i kontrolnym.
Czy pracownicy, którzy podczas wykonywania swojej pracy korzystają ze służbowego samochodu (np. przedstawiciele handlowi, dyrektorzy), muszą posiadać aktualne badania lekarskie dla kierowców?