Ujmowanie rezerw
W związku z zakończeniem roku obrotowego podmioty gospodarcze powinny dokonać przeglądu informacji wprowadzonych w ciągu roku obrotowego do ksiąg rachunkowych. Sporządzając sprawozdanie finansowe na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych, warto więc przejrzeć pozycje bilansowe pod kątem poprawności ich zakwalifikowania do odpowiednich pozycji oraz tego, czy nie zostały pominięte jakieś informacje
1 stycznia 2019 r. - to data planowanego wejścia w życie wielu korzystnych zmian w ustawie o rachunkowości. Projekt przewiduje m.in rozszerzenie katalogu jednostek mikro i małych, jak również częściowe zbliżenie rachunkowości do przepisów podatkowych (np. w zakresie amortyzacji i leasingu). Przedstawiamy tabelaryczny przegląd proponowanych rozwiązań. Będą one miały zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań
Rezerwy tworzy się w związku ze zdarzeniami związanymi pośrednio z działalnością operacyjną, z operacjami finansowymi oraz z innym ryzykiem niż ogólne ryzyko prowadzenia działalności operacyjnej. W postaci rezerwy w księgach rachunkowych jednostki muszą być ujęte skutki wykonania obowiązku wynikającego ze zdarzeń przeszłych, istniejącego niezależnie od przyszłych działań jednostki lub jej intencji.
Spółka otrzymała pozew sądowy w sprawie kar umownych za opóźnienia w realizacji przedmiotu umowy, które przewyższają jej kapitał zakładowy. Z oceny zarządu spółki wynika, że interpretacja umowy dokonana przez kontrahenta jest błędna, a wysoka kara - bezpodstawna. Jak postąpić, aby do momentu, gdy zapadnie wyrok sądowy, kwota kar nie zaniżała wyniku finansowego spółki?
Rezerwy są jedną z trudniejszych kategorii finansowych. Mają one na celu zabezpieczenie się jednostki przed znanym i przewidywalnym ryzykiem gospodarczym oraz niepewnością dotyczącą przyszłych warunków jej funkcjonowania. Zagadnienia związane z ujęciem i ustalaniem wysokości rezerw są dosyć obszernie uregulowane zarówno w Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF), jak i w polskich