Czy należy rozpoznać import usług, gdy zagraniczna firma wystawiła fakturę na zakup licencji z polskim VAT
Ustawą z 5 czerwca 2002 r. Sejm znowelizował ustawę o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (dalej ustawa). Zmiany te weszły w życie 24 sierpnia br. i dotyczą nadania numeru identyfikacji podatkowej, aktualizacji danych identyfikacyjnych, jak również sukcesji NIP.
Do końca kwietnia br. osoby fizyczne są zobowiązane złożyć zeznanie roczne za 2012 r. W zeznaniu tym należy wskazać, między innymi, identyfikator podatkowy PESEL lub NIP. Wybór właściwego identyfikatora może przysporzyć podatnikom problemów. W związku z tym prezentujemy odpowiedzi na najczęściej spotykane pytania dotyczące tej kwestii.
Identyfikatorem podatkowym większości naszych pracowników jest PESEL. Czy osoby te powinny potwierdzić to na piśmie? Jeśli okaże się, że identyfikatorem podatkowym niektórych pracowników będzie NIP, a dotychczas podawali PESEL, to kto w tej sytuacji poniesie odpowiedzialność - my jako pracodawca czy pracownik?
Z informacji przekazywanych przez Ministerstwo Finansów można było wnioskować, że: ● osoby, które w 2012 r. nie prowadzą działalności gospodarczej, a które przed tą datą były przedsiębiorcami w sprawach "bieżących", posługują się numerem PESEL, a w sprawach dotyczących korekt deklaracji z lat ubiegłych posługują się numerem NIP, ● te same osoby, zakładając działalność gospodarczą po 31 grudnia 2011
Od 1 września 2011 r. weszły w życie przepisy w zakresie przyjęcia numeru PESEL za identyfikator podatkowy dla osób fizycznych objętych rejestrem PESEL nieprowadzących działalności gospodarczej lub niebędących zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług, uruchomienia centralnej rejestracji poprzez utworzenie Centralnego Rejestru Podmiotów - Krajowej Ewidencji Podatników (CRP KEP), zmiany
Od 1 stycznia 2012 r. jedynym identyfikatorem podatkowym przedsiębiorcy jest NIP, a jedynym identyfikatorem osoby nieprowadzącej działalności gospodarczej jest PESEL. Wprowadzenie dwóch identyfikatorów podatkowych spowodowało jednak pewne zamieszanie. Wątpliwości podatników budzi np. sytuacja, gdy przedsiębiorca składa wniosek (deklarację, informację podatkową) w sprawie prywatnej. Czy powinien się
Przed nowelizacją ustawy o NIP podatnicy i płatnicy byli obowiązani do posługiwania się numerem identyfikacji podatkowej i numerem PESEL. Zmiana prowadzi do sytuacji, w której podatnik będący osobą fizyczną objętą rejestrem PESEL do celów podatkowych będzie posługiwać się jednym identyfikatorem, tj. numerem PESEL.
Zakończenie działalności gospodarczej jest niejednokrotnie trudniejsze niż jej rozpoczęcie, co jest wynikiem znacznego sformalizowania procedur likwidacyjnych. Im bardziej „rozwinięta” była forma przedsiębiorstwa, tym bardziej skomplikowane jest jego rozwiązanie. Likwidacja następuje zazwyczaj z przyczyn ekonomicznych - przede wszystkim w wyniku niskiej efektywności gospodarowania, lub z innych przyczyn
Ustawa z 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, nazywana dalej ustawą o NIP, wprowadziła obowiązek ewidencyjny. Podlegają mu osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami (np. spółki cywilne, jawne, partnerskie i komandytowe). Obowiązkowi podlegają także inne podmioty