Najważniejsze zmiany w NIP od 1 stycznia 2012 r. - informacja MF
Od 1 września 2011 r. weszły w życie przepisy w zakresie przyjęcia numeru PESEL za identyfikator podatkowy dla osób fizycznych objętych rejestrem PESEL nieprowadzących działalności gospodarczej lub niebędących zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług, uruchomienia centralnej rejestracji poprzez utworzenie Centralnego Rejestru Podmiotów - Krajowej Ewidencji Podatników (CRP KEP), zmiany trybu nadawania NIP.
Od 1 stycznia 2012 r. zostały wprowadzone przepisy dotyczące odstąpienia od obowiązku dokonywania zgłoszenia identyfikacyjnego oraz aktualizacyjnego przez osoby fizyczne objęte rejestrem PESEL nieprowadzące działalności gospodarczej lub niebędące podatnikami podatku od towarów i usług.
Nowelizacja przepisów ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (dalej: ustawa o NIP) ma na celu usprawnienie i uproszczenie systemu ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. Zmiany spowodują radykalne ograniczenie obowiązków ewidencyjnych podmiotów oraz poprawią jakość danych ewidencyjnych, którymi dysponuje administracja podatkowa.
Do zmian tych dostosowano przepis wykonawczy zawarty w rozporządzeniu Ministra Finansów z 27 grudnia 2011 r. w sprawie wzorów formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych i zgłoszeń aktualizacyjnych (Dz.U. Nr 298, poz. 1765).
Obowiązek ewidencyjny (zmiana art. 2 ustawy o NIP)
Obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie innych ustaw są podatnikami, a także płatnicy podatków oraz płatnicy składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne. Takiego obowiązku nie mają natomiast podatnicy, którzy uzyskali numer identyfikacyjny na podstawie art. 132 ust. 5 oraz art. 134a ust. 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz.1054).