Jak rozliczyć w księgach rachunkowych wykup samochodu z leasingu finansowego (podatkowo-operacyjnego) i jego dalszą odsprzedaż
Podmioty gospodarcze w toku prowadzonej działalności bardzo często wykorzystują samochody osobowe, których podstawą używania jest umowa leasingu. Po zakończeniu umowy samochód może zostać wykupiony przez przedsiębiorcę i dalej używany na potrzeby prowadzonej działalności, a następnie sprzedany. Przedstawiamy podatkowe i rachunkowe skutki wykupu i sprzedaży leasingowanego pojazdu.
Umowa leasingu stanowi szeroko wykorzystywane narzędzie w prowadzonej działalności gospodarczej, w szczególności jako niskokosztowa możliwość pozyskania środków transportu (zwłaszcza samochodów). Leasing nie jest jednak jednolitą kategorią prawną, toteż w praktyce może przysporzyć wielu trudności przedsiębiorcom.
Jednorazowa amortyzacja podatkowa to znany już od 2007 r. przywilej podatkowy dla małych podatników oraz dla firm rozpoczynających działalność. W roku 2010 kończą się jednak dodatkowe preferencje (wprowadzone ustawą z 5 marca 2009 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - Dz.U. Nr 69, poz. 587) związane z: ● podniesieniem limitu
Zgodnie z art. 17a pkt 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) dla celów podatkowych przez umowę leasingową rozumie się umowę nazwaną w kodeksie cywilnym, a także każdą inną umowę, na mocy której jedna ze stron umowy, zwana finansującym, oddaje do odpłatnego używania albo używania i pobierania pożytków na warunkach określonych
Przyspieszona amortyzacja - jak zwiększyć koszty? Czy opłata produktowa jest kosztem? Kto może wpłacać zaliczki w sposób uproszczony?