Ulepszenie środka trwałego częściowo sfinansowanego dotacją
W praktyce mogą się zdarzać sytuacje, gdy jednostka ma w swoich księgach środek trwały, który w części został sfinansowany dotacją unijną, a w późniejszym okresie poddany ulepszeniu.
W praktyce mogą się zdarzać sytuacje, gdy jednostka ma w swoich księgach środek trwały, który w części został sfinansowany dotacją unijną, a w późniejszym okresie poddany ulepszeniu.
Przy częściowej likwidacji środka trwałego wartość netto jest ustalana jako różnica między wartością początkową skorygowaną o wartość brutto odłączonej części a umorzeniem środka trwałego skorygowanym o wartość umorzenia dotyczącego odłączonej części.
Jestem osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, czynnym podatnikiem VAT. W 2011 r. nabyłam na podstawie umowy kupna-sprzedaży specjalistyczny przyrząd za 25 000 zł, który wprowadziłam do ewidencji środków trwałych z wartością początkową 30 500 zł: przyrząd 25 000 zł + PCC 500 zł + dodatkowa część 5000 zł netto. Od dodatkowej części odliczono VAT 1150 zł. Czy po sprzedaży przyrządu w 2014
W numerze 20. „Doradcy Podatnika” zamieściliśmy odpowiedź na pytanie, zatytułowaną „Zakup drukarki obsługującej kilka urządzeń”, w której autor postawił tezę, iż przy rozliczaniu kosztów zakupu urządzeń peryferyjnych bierzemy pod uwagę jednostkową cenę nabycia, a nie ich sumę. Inny pogląd przedstawił jeden z Czytelników. Poniżej prezentujemy stanowisko Czytelnika, a także wyjaśnienie autora.
W jaki sposób należy dokonać korekty wartości początkowej środka trwałego w razie odłączenia od niego części składowej bądź peryferyjnej?
Jak zmniejszyć wartość początkową środka trwałego w razie trwałego odłączenia części składowej, peryferyjnej?
Zdefiniowanie pojęcia części składowych i peryferyjnych środka trwałego jest istotne z punktu widzenia przepisów podatkowych, które odnoszą się do zaliczenia w koszty uzyskania przychodów wydatków na ulepszenie środków trwałych.