Kontrola skarbowa w firmie
1 marca 2017 r. weszła w życie reforma, która w myśl ustawy z 16 listopada 2016 r. powołała do życia Krajową Administrację Skarbową (dalej również jako KAS). Tym samym wprowadzono całkowicie nową organizację dotychczas funkcjonujących struktur organizacyjnych służb działających w ramach resortu finansów. Ta zmiana organizacyjna prowadzić miała także do zmian jakości ich działania, w szczególności w zakresie poprawy ich funkcjonowania.
1. Działalność i organizacja administracji skarbowej oraz jej znaczenie w procesie kontroli
Nowo utworzona Krajowa Administracja Skarbowa zastąpiła funkcjonujące wówczas w ramach Ministerstwa Finansów struktury: Służby Celnej, Administracji Podatkowej i Kontroli Skarbowej. Każda z nich była bardzo rozbudowana (zob. schemat 1).
Reforma administracji skarbowej wprowadziła konsolidację wskazanych struktur w jednolitą strukturę.
Schemat 1. Reforma administracji skarbowej - konsolidacja struktur
1.1. Zadania Krajowej Administracji Skarbowej
Założeniem wprowadzenia reformy KAS było między innymi zwiększenie skuteczności służb skarbowych w zwalczaniu oszustw i odzyskiwaniu zaległości podatkowych.
Krajowa Administracja Skarbowa, jak wynika z ustawy (ustawa z 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej; dalej również jako ustawa o KAS):
§
(...) stanowi wyspecjalizowaną administrację rządową wykonującą zadania z zakresu realizacji dochodów z tytułu podatków, należności celnych, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych, ochrony interesów Skarbu Państwa oraz ochrony obszaru celnego Unii Europejskiej, a także zapewniającą obsługę i wsparcie podatnika i płatnika w prawidłowym wykonywaniu obowiązków podatkowych oraz obsługę i wsparcie przedsiębiorcy w prawidłowym wykonywaniu obowiązków celnych.
W ramach KAS wyodrębniona została ponadto Służba Celno-Skarbowa, która jest jednolitą i umundurowaną formacją tworzoną przez funkcjonariuszy.
Do zadań KAS w myśl art. 2 obowiązującej ustawy należy między innymi:
§
(...) realizacja dochodów z podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych, jak również innych należności, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem podatków i należności budżetowych, w zakresie których właściwe są inne organy.