Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [315 z 481]

Interpretacja indywidualna z dnia 30 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.341.2024.2.SH

1. Czy planowane Połączenie będzie skutkować powstaniem po stronie Spółki Przejmującej przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 8ba ustawy o CIT. 2. Czy planowane Połączenie będzie skutkować po stronie Spółki Przejmującej powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 8d ustawy o CIT. 3. Czy do planowanego Połączenia zastosowanie powinien znaleźć art. 12 ust. 1 pkt 8f ustawy o CIT (jako zasada ustalania przychodu) oraz art. 12 ust. 4 pkt 3f ustawy o CIT (jako wartość obniżająca przychód określony w art. 12 ust. 1 pkt 8f ustawy CIT). 4. Czy planowane Połączenie będzie skutkować powstaniem przychodu po stronie Spółki Przejmowanej (pytanie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 20 sierpnia 2024 r.).

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

20 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia,

-czy planowane Połączenie będzie skutkować powstaniem po stronie Spółki Przejmującej przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 8ba ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,

-czy planowane Połączenie będzie skutkować po stronie Spółki Przejmującej powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 8d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,

-czy do planowanego Połączenia zastosowanie powinien znaleźć art. 12 ust. 1 pkt 8f ustawy o CIT (jako zasada ustalania przychodu) oraz art. 12 ust. 4 pkt 3f ustawy o CIT (jako wartość obniżająca przychód określony w art. 12 ust. 1 pkt 8f ustawy podatku dochodowym od osób prawnych

-czy planowane Połączenie będzie skutkować powstaniem przychodu po stronie Spółki Przejmowanej (pytanie sformułowane w uzupełnieniu wnioski z 20 sierpnia 2024 r.)

Uzupełnili go Państwo, w odpowiedzi na wezwanie, pismem z 20 sierpnia 2024 r. (data wpływu tego samego dnia).

Treść wniosku jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1. Zainteresowany będący stroną postępowania (dalej: „Spółka Przejmująca”): I. E. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (…)

2. Zainteresowany niebędący stroną postępowania (dalej: „Spółka Przejmowana”): I. S. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (…)

Opis zdarzenia przyszłego

Planowane jest połączenie spółek I. E. Sp. z. o. o. z siedzibą w K. (…) przy ul. (…), wpisanej do rejestru przedsiębiorców KRS pod numerem KRS (…), NIP (…), REGON: (…), jako Spółki Przejmującej (Zainteresowana) oraz I. S. Sp. z o. o. z siedzibą w S. (…) przy ul. (…), wpisaną do rejestru przedsiębiorców KRS pod numerem KRS  (…), NIP (…), REGON (…), jako Spółki Przejmowanej (Zainteresowana). Zarządy Spółki Przejmującej i Spółki Przejmowanej planują sporządzić, uzgodnić i podpisać Plan Połączenia na podstawie art. 498 i 499 w zw. z art. 516 Ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz.U. 2024 poz. 18 ze zm., winno być: t.j. Dz.U. 2024 poz. 18, dalej: „k.s.h.”).

Spółka Przejmująca oraz Spółka Przejmowana posiada siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz podlega (i na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego w niniejszym wniosku będzie podlegać) w Rzeczypospolitej Polskiej obowiązkowi podatkowemu w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Zasadniczym celem połączenia jest uporządkowanie i uproszczenie struktury, w której obecnie funkcjonują Spółka Przejmująca i Spółka Przejmowana, będące podmiotami o podobnym profilu działalności, z powtarzającymi się osobami w Zarządach.

Spółka Przejmująca posiada 100% udziałów w Spółce Przejmowanej. Połączenie wpłynie korzystnie na sposób funkcjonowania poprzez skupienie kompetencji decyzyjnych i wykonawczych, co umożliwi przyspieszenie i usprawnienie działalności gospodarczej podmiotów, a także zredukowanie kosztów działalności. Z uwagi na zbieżność zakresu działalności Spółek, Połączenie nie będzie wiązało się z istotnymi nakładami na ich integrację.

Połączenie nastąpi poprzez przejęcie Spółki Przejmowanej przez Spółkę Przejmującą w trybie art. 492 § 1 pkt 1 k.s.h., tj. poprzez przeniesienie całego majątku Spółki Przejmowanej na Spółkę Przejmującą.

Z uwagi na fakt, że Spółka Przejmująca posiada 100% udziałów w kapitale zakładowym Spółki Przejmowanej, połączenie nastąpi bez podwyższania kapitału zakładowego Spółki Przejmującej. W związku z tym Plan Połączenia nie zawiera elementów wskazanych w art. 499 § 1 pkt 2-3 k.s.h., tj. stosunku wymiany udziałów Spółki Przejmowanej na udziały Spółki Przejmującej, zasad dotyczących przyznania udziałów w Spółce Przejmującej oraz określenia dnia, od którego udziały uprawniałyby do uczestnictwa w zysku Spółki Przejmującej.

Spółka Przejmująca nie nabędzie udziałów własnych w zamian za udziały Spółki Przejmowanej, jak również nie dojdzie do przyznania (przydzielenia) jakiemukolwiek podmiotowi akcji własnych Spółki Przejmującej.

Umowa Spółki Przejmującej nie ulega zmianie. W wyniku połączenia nie zostaną przyznane żadne prawa, o których mowa w art. 499 § 1 pkt 5 k.s.h., ani żadne szczególne korzyści, o których mowa w art. 499 § 1 pkt 6 k.s.h.

Połączenie zostanie przeprowadzone w trybie uproszczonym w rozumieniu art. 516 § 5 i § 6 k.s.h., tj. z pominięciem przygotowania sprawozdania Zarządów Spółek uzasadniającego połączenie oraz badania planu połączenia przez biegłego i sporządzania opinii przez biegłego.

Na zasadzie art. 506 § 1 k.s.h. podstawę połączenia będzie stanowiła uchwała zgromadzenia wspólników Spółki Przejmowanej, a gdy na podstawie art. 516 § 1,2 w zw. z art. 506 k.s.h. Wspólnik Spółki Przejmującej będzie się tego domagać, to podjęta zostanie także uchwała zgromadzenia wspólników Spółki Przejmującej. W wyniku połączenia Spółka Przejmująca wstąpi z dniem Połączenia we wszystkie prawa i obowiązki Spółki Przejmowanej.

W uzupełnieniu wniosku z 20 sierpnia 2024 r., uzupełniając opis zdarzenia przyszłego i odpowiadając na zadane pytania, wskazali Państwo m.in., że:

-ustalona, w części odpowiadającej udziałowi Spółki przejmującej w kapitale zakładowym Spółki Przejmowanej, na dzień poprzedzający dzień łączenia, wartość rynkowa majątku podmiotu przejmowanego otrzymanego przez Spółkę Przejmującą, nie przewyższa cenę nabycia udziałów (akcji) tej spółki w podmiocie przejmowanym,

-głównym lub jednym z głównych celów opisanego we wniosku połączenia nie jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania,

-planowane połączenie zostanie przeprowadzony z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych.

Pytania

1.Czy planowane Połączenie będzie skutkować powstaniem po stronie Spółki Przejmującej przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 8ba ustawy o CIT?

2.Czy planowane Połączenie będzie skutkować po stronie Spółki Przejmującej powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 8d ustawy o CIT?

3.Czy do planowanego Połączenia zastosowanie powinien znaleźć art. 12 ust. 1 pkt 8f ustawy o CIT (jako zasada ustalania przychodu) oraz art. 12 ust. 4 pkt 3f ustawy o CIT (jako wartość obniżająca przychód określony w art. 12 ust. 1 pkt 8f ustawy CIT)?

4.Czy planowane Połączenie będzie skutkować powstaniem przychodu po stronie Spółki Przejmowanej (pytanie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 20 sierpnia 2024 r.)

Stanowisko Zainteresowanych w sprawie

Uzasadnienie stanowiska Zainteresowanych w zakresie pytania Nr 1-2.

Zdaniem Zainteresowanych, planowane Połączenie nie będzie skutkować powstaniem po stronie Spółki Przejmującej przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, ani na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 8ba ustawy o CIT, ani na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 8d ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o CIT, podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o CIT jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów.

Artykuł 7b ust. 1 pkt 1 lit. m oraz pkt 1a ustawy o CIT stanowi, iż za przychody z zysków kapitałowych uważa się m.in. przychody uzyskane w następstwie przekształceń, łączenia lub podziałów podmiotów.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 8ba ustawy o CIT, przychodem, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, jest ustalona na dzień poprzedzający dzień łączenia lub podziału wartość emisyjna udziałów (akcji) spółki przejmującej lub nowo zawiązanej przydzielonych wspólnikowi spółki przejmowanej lub dzielonej w następstwie łączenia lub podziału podmiotów.

Powyższy przepis należy rozpatrywać łącznie z przepisem wskazanym w art. 12 ust. 4 pkt 12 ustawy o CIT, z którego wynika, że do przychodów nie zalicza się:

-w przypadku połączenia lub podziału spółek, przychodu wspólnika spółki przejmowanej lub dzielonej stanowiącego wartość emisyjną udziałów (akcji) przydzielonych przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną, o którym mowa w ust. 1 pkt 8ba, jeżeli:

a)udziały (akcje) w podmiocie przejmowanym lub dzielonym nie zostały nabyte lub objęte w wyniku wymiany udziałów albo przydzielone w wyniku innego łączenia lub podziału podmiotów oraz

b)przyjęta przez tego wspólnika dla celów podatkowych wartość udziałów (akcji) przydzielonych przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną nie jest wyższa niż wartość udziałów (akcji) w spółce przejmowanej lub dzielonej, jaka byłaby przyjęta przez tego wspólnika dla celów podatkowych, gdyby nie doszło do łączenia lub podziału.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że cały majątek Spółki Przejmowanej zostanie przejęty przez Spółkę w trybie przewidzianym przez k.s.h. oraz Połączenie to zostanie dokonane bez przydzielenia przez Spółkę Przejmującą udziałów wspólnikom Spółki Przejmowanej, z uwagi na fakt iż Spółka będzie jedynym udziałowcem Spółki Przejmowanej. Zatem, mając na uwadze powyższe, zdaniem Zainteresowanych, w niniejszej sprawie art. 12 ust. 1 pkt 8ba ustawy o CIT nie znajdzie zastosowania.

W związku z powyższym badanie przesłanek wyłączenia przychodu z art. 12 ust. 4 pkt 12 ustawy o CIT jest również bezprzedmiotowe. Odmienny wniosek byłby nie do pogodzenia z wymogiem logicznej wykładni przepisów - przychodem podatkowym byłaby bowiem wartość nowo wyemitowanych udziałów, mimo że takie nie zostały wyemitowane.

Z kolei, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 8d ustawy o CIT, przychód stanowi ustalona na dzień poprzedzający dzień łączenia lub podziału wartość rynkowa majątku podmiotu przejmowanego lub dzielonego otrzymanego przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną w części przewyższającej wartość emisyjną udziałów (akcji) przydzielonych udziałowcom (akcjonariuszom) spółek łączonych lub spółki dzielonej.

Jak zostało już wyjaśnione, Połączenie zostanie dokonane bez przydzielenia przez Spółkę Przejmującą udziałów wspólnikom Spółki Przejmowanej, z uwagi na fakt iż Spółka będzie jedynym udziałowcem Spółki Przejmowanej. Zatem, skoro nie dojdzie do przydzielenia nowych udziałów, to w ocenie Zainteresowanych, przepis art. 12 ust. 1 pkt 8d ustawy CIT nie będzie mieć zastosowania do planowanego połączenia.

Wnioskodawcy podkreślają, że zasady ustalenia przychodu podatkowego w sytuacji, gdy spółka przejmująca posiada udziały (akcje) w spółce przejmowanej określa przepis art. 12 ust. 1 pkt 8f ustawy o CIT. Przyjęcie, że przychód dla spółki przejmującej powstaje zarówno na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 8d, jak i art. 12 ust. 1 pkt 8f skutkowałoby dwukrotnym opodatkowaniem dokładnie tego samego przysporzenia majątkowego - brak jest jakichkolwiek argumentów, które uzasadniałyby takie podejście.

Reasumując, zdaniem Zainteresowanych planowane Połączenie nie będzie skutkować powstaniem po stronie Spółki Przejmującej przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, ani na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 8ba ustawy o CIT, ani na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 8d ustawy o CIT.

Uzasadnienie stanowiska Zainteresowanych w zakresie pytania Nr 3

Zdaniem Zainteresowanych, do planowanego Połączenia zastosowanie powinien znaleźć art. 12 ust. 1 pkt 8f ustawy o CIT (jako zasada ustalania przychodu) oraz art. 12 ust. 4 pkt 3f ustawy o CIT (jako wartość obniżająca przychód określony w art. 12 ust. 1 pkt 8f ustawy CIT).

Artykuł 12 ust. 1 pkt 8f ustawy o CIT wskazuje, iż przychodem jest ustalona, w części odpowiadającej udziałowi spółki przejmującej w kapitale zakładowym spółki przejmowanej lub dzielonej, na dzień poprzedzający dzień łączenia lub podziału, wartość rynkowa majątku podmiotu przejmowanego lub dzielonego otrzymanego przez spółkę przejmującą ponad cenę nabycia udziałów (akcji) tej spółki w podmiocie przejmowanym - w przypadku gdy spółka przejmująca posiada w kapitale zakładowym spółki przejmowanej lub dzielonej taki udział.

W przedmiotowym zdarzeniu przyszłym, Spółka Przejmująca będzie posiadać udział w kapitale zakładowym Spółki Przejmowanej przekraczający 10%, bowiem na dzień Połączenia będzie jedynym wspólnikiem Spółki Przejmowanej. Zatem do Połączenia równocześnie znajdzie zastosowanie wyłączenie wskazanie w art. 12 ust. 4 pkt 3f ustawy o CIT (w razie spełnienia warunków dla zastosowania art. 12 ust. 4 pkt 3f ustawy o CIT, wynikających z art. 12 ust. 13-15 ustawy o CIT), które należy odnieść do przychodu powstałego na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 8f ustawy o CIT.

Powyższe potwierdza również Interpretacja indywidualna z 14 kwietnia 2023 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB1-1.4010.92.2023.1.AND.

W związku z powyższym, zdaniem Zainteresowanych, do planowanego Połączenia zastosowanie powinien znaleźć art. 12 ust. 1 pkt 8f ustawy o CIT (jako zasada ustalania przychodu) oraz art. 12 ust. 4 pkt 3f ustawy o CIT (jako wartość obniżająca przychód określony w art. 12 ust. 1 pkt 8f ustawy CIT).

Uzasadnienie stanowiska Zainteresowanych w zakresie pytania Nr 4 (sformułowanego w uzupełnieniu wniosku z 20 sierpnia 2024 r.)

Zdaniem Zainteresowanych, planowane Połączenie nie będzie skutkować powstaniem przychodu po stronie Spółki Przejmowanej. Żaden przepis ustawy CIT nie przewiduje powstania przychodu w opisanej we wniosku sytuacji po stronie Spółki Przejmowanej. Ponadto głównym lub jednym z głównych celów opisanego we wniosku połączenia nie jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania. Planowane połączenie zostanie bowiem przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych. W związku z powyższym nie można uznać, iż po stronie Spółki Przejmowanej powstanie przychód w związku z planowanych połączeniem.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że stosownie do zadanych pytań Nr 1-3 dla Spółki Przejmującej, wyznaczających zakres rozpatrzenia wniosku, przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej w tym zakresie była wyłącznie kwestia skutków podatkowych Połączenia Spółek przez przejęcie na gruncie art. 12 ust. 1 pkt 8ba, 8d i 8f ustawy o CIT. Nie była natomiast przedmiotem interpretacji kwestia skutków podatkowych na gruncie innych przepisów, np. art. 12 ust. 1 pkt 8c ustawy o CIT.

Zasady organizacji i funkcjonowania spółek prawa handlowego oraz problematyka łączenia spółek została uregulowana w przepisach ustawy z dnia 15 września 2000 r. ustawy Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 18, dalej: „KSH”).

Zgodnie z art. 491 § 1 KSH:

spółki kapitałowe mogą się łączyć między sobą oraz ze spółkami osobowymi; spółka osobowa nie może jednakże być spółką przejmującą albo spółką nowo zawiązaną.

Stosownie do art. 492 § 1 tej ustawy:

połączenie może być dokonane:

1)przez przeniesienie całego majątku spółki (przejmowanej) na inną spółkę (przejmującą) za udziały lub akcje, które spółka przejmująca przyznaje wspólnikom spółki przejmowanej (łączenie się przez przejęcie);

2)przez zawiązanie spółki kapitałowej, na którą przechodzi majątek wszystkich łączących się spółek za udziały lub akcje nowej spółki (łączenie się przez zawiązanie nowej spółki).

W przypadku dokonania połączenia na powyższych zasadach, spółka przejmowana przestaje istnieć, wspólnicy spółki przejmowanej stają się wspólnikami spółki przejmującej oraz wszystkie aktywa i pasywa spółki przejmowanej przechodzą na spółkę przejmującą.

Prawa i obowiązki następców prawnych reguluje także ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

W świetle art. 93 § 1 Ordynacji podatkowej:

osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:

1.osób prawnych,

2.osobowych spółek handlowych,

3.osobowych i kapitałowych spółek handlowych

- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

Zgodnie z art. 93 § 2 Ordynacji podatkowej:

przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:

-innej osoby prawnej (osób prawnych);

-osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).

Natomiast, zasady opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych spółek przy ich fuzji regulują przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”).

Stosownie do art. 7 ust. 1 i ust. 2 ustawy o CIT,

przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Zgodnie z art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. m ustawy o CIT,

za przychody z zysków kapitałowych uważa się przychody z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4b, stanowiące przychody faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym przychody uzyskane w następstwie przekształceń, łączenia lub podziałów podmiotów, w tym:

-przychody osoby prawnej lub spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3, przejmującej w następstwie łączenia lub podziału majątek lub część majątku innej osoby prawnej lub spółki,

-przychody wspólnika spółki łączonej lub dzielonej,

-przychody spółki dzielonej,

Zgodnie z treścią art. 7b ust. 1 pkt 1a ww. ustawy,

za przychody z zysków kapitałowych uważa się przychody uzyskane w następstwie przekształceń, łączenia lub podziału podmiotów.

Ustawa o CIT, nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do wskazania w art. 12 ust. 1 ustawy o CIT, przykładowych przysporzeń, zaliczanych do tej kategorii.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o CIT,

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności:

1)otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe;

2)wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe i instytucje gospodarki budżetowej w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Literalna wykładnia powołanego przepisu prowadzi do wniosku, że do przychodów podatkowych zalicza się takie przychody, które w danym momencie są trwałe, definitywne i bezwarunkowe. Nie będą to zatem jakiekolwiek przychody, lecz przychody, w stosunku do których podatnikowi przysługiwać będzie prawo do ich otrzymania i które stanowić będą jego trwałe przysporzenie majątkowe. W piśmiennictwie i judykaturze przychód podatkowy identyfikowany jest z trwałym przysporzeniem majątkowym zwiększającym wartość aktywów (zob. P. Małecki, M. Mazurkiewicz, CIT. Podatki i rachunkowość – Komentarz do art. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. LEX 2014). Podobny pogląd wyraził Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 12 lutego 2013 r., sygn. akt II FSK 1248/11 stwierdzając, że z istoty podatku dochodowego wynika, że jest on ciężarem publicznoprawnym od przyrostu majątkowego (dochodu), a zatem przychodem jest ta wartość, która wchodząc do majątku podatnika może powiększyć jego aktywa.

Przychodem jest każda wartość wchodząca do majątku podatnika, powiększająca jego aktywa, o ile nie została wyłączona z przychodów podatkowych, na podstawie art. 12 ust. 4 ustawy o CIT.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 8ba ustawy o CIT,

przychodem jest ustalona na dzień poprzedzający dzień łączenia lub podziału wartość emisyjna udziałów (akcji) spółki przejmującej lub nowo zawiązanej przydzielonych wspólnikowi spółki przejmowanej lub dzielonej w następstwie łączenia lub podziału podmiotów, z zastrzeżeniem pkt 8b.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 8d ustawy o CIT,

przychodem jest ustalona na dzień poprzedzający dzień łączenia lub podziału wartość rynkowa majątku podmiotu przejmowanego lub dzielonego otrzymanego przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną w części przewyższającej wartość emisyjną udziałów (akcji) przydzielonych udziałowcom (akcjonariuszom) spółek łączonych lub spółki dzielonej.

W tym miejscu należy wskazać, że przez wartość emisyjną udziałów (akcji) rozumie się, zgodnie z art. 4a pkt 16a ustawy o CIT,

cenę, po jakiej obejmowane są udziały (akcje), określoną w statucie lub umowie spółki, a w razie ich braku - w innym dokumencie o podobnym charakterze, nie niższą od wartości rynkowej tych udziałów (akcji).

W świetle art. 12 ust. 1 pkt 8f ustawy o CIT,

przychodem jest ustalona, w części odpowiadającej udziałowi spółki przejmującej w kapitale zakładowym spółki przejmowanej lub dzielonej, na dzień poprzedzający dzień łączenia lub podziału, wartość rynkowa majątku podmiotu przejmowanego lub dzielonego otrzymanego przez spółkę przejmującą ponad cenę nabycia udziałów (akcji) tej spółki w podmiocie przejmowanym - w przypadku gdy spółka przejmująca posiada w kapitale zakładowym spółki przejmowanej lub dzielonej taki udział.

Stosownie do art. 12 ust. 4 pkt 3f ustawy o CIT,

do przychodów nie zalicza się wartości majątku spółki przejmowanej lub dzielonej, odpowiadającej procentowemu udziałowi spółki przejmującej w kapitale zakładowym spółki przejmowanej lub dzielonej, określonemu na ostatni dzień poprzedzający dzień łączenia lub podziału, otrzymanego przez spółkę przejmującą posiadającą w kapitale zakładowym spółki przejmowanej lub dzielonej udział w wysokości nie mniejszej niż 10%.

W myśl art. 12 ust. 13 ustawy o CIT,

przepisów ust. 4 pkt 3e-3h, 12 i pkt 25 lit. b oraz ust. 4d nie stosuje się w przypadkach, gdy głównym lub jednym z głównych celów połączenia spółek, podziału spółek, wymiany udziałów lub wniesienia wkładu niepieniężnego jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

Jak wynika z art. 12 ust. 14 ustawy o CIT,

jeżeli połączenie spółek, podział spółek, wymiana udziałów lub wniesienie wkładu niepieniężnego nie zostały przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, dla celów ust. 13 domniemywa się, że głównym lub jednym z głównych celów tych czynności jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

Stosownie do art. 12 ust. 15 ustawy o CIT,

przepisy ust. 4 pkt 3e-3h, 12 i pkt 25 lit. b mają zastosowanie wyłącznie do spółek będących podatnikami, o których mowa w:

1) art. 3 ust. 1, przejmujących albo wnoszących w drodze wkładu niepieniężnego majątek spółek lub podmiotów mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, albo

2) art. 3 ust. 1, przejmujących albo wnoszących w drodze wkładu niepieniężnego majątek spółek podlegających w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, albo

3) art. 3 ust. 2, podlegających w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, przejmujących albo wnoszących w drodze wkładu niepieniężnego majątek spółek będących podatnikami, o których mowa w art. 3 ust. 1.

Artykuł 12 ust. 16 ustawy o CIT stanowi,

przepisy ust. 4 pkt 3e-3h, 12 i pkt 25 lit. b oraz ust. 4d stosuje się odpowiednio do podmiotów wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy.

Ad 1

Przedmiotem pierwszej Państwa wątpliwości jest kwestia ustalenia, czy planowane Połączenie będzie skutkować powstaniem po stronie Spółki Przejmującej przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 8ba ustawy o CIT.

Odnosząc się do powyższej wątpliwości, wskazać należy, że w związku z Połączeniem po stronie Wnioskodawcy ewentualny przychów może powstać po stronie Wnioskodawcy jako wspólnika Spółki Przejmowanej na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 8ba ustawy o CIT.

W tym miejscu wskazać należy, że z cytowanego wyżej art. 12 ust. 1 pkt 8ba ustawy o CIT wynika, że przychodem jest ustalona na dzień poprzedzający dzień łączenia wartość emisyjna udziałów spółki przejmującej przydzielonych wspólnikowi spółki przejmowanej w następstwie łączenia podmiotów.

W opisie sprawy wskazali Państwo, że Spółka Przejmująca posiada 100% udziałów w kapitale zakładowym Spółki Przejmowanej.

Z uwagi na fakt, że Spółka Przejmująca posiada 100% udziałów w kapitale zakładowym Spółki Przejmowanej, połączenie nastąpi bez podwyższania kapitału zakładowego Spółki Przejmującej. W związku z tym Plan Połączenia nie zawiera elementów wskazanych w art. 499 § 1 pkt 2-3 k.s.h., tj. stosunku wymiany udziałów Spółki Przejmowanej na udziały Spółki Przejmującej, zasad dotyczących przyznania udziałów w Spółce Przejmującej oraz określenia dnia, od którego udziały uprawniałyby do uczestnictwa w zysku Spółki Przejmującej.

W wyniku połączenia Umowa Spółki Przejmującej nie ulegnie zmianie, a w wyniku połączenia nie zostaną przyznane żadne prawa, o których mowa w art. 499 § 1 pkt 5 KSH ani żadne szczególne korzyści, o których mowa w art. 499 § 1 pkt 6 KSH.

Spółka Przejmująca nie nabędzie udziałów własnych w zamian za udziały Spółki Przejmowanej, jak również nie dojdzie do przyznania (przydzielenia) jakiemukolwiek podmiotowi akcji własnych Spółki Przejmującej.

W związku z powyższym przejęcie Spółki Przejmowanej przez jej jedynego udziałowca zostanie przeprowadzone bez emisji nowych udziałów.

Zatem, mając na uwadze powyższe, skoro w niniejszej sprawie nie dochodzi do przydzielenia na rzecz Spółki Przejmującej nowych udziałów, to art. 12 ust. 1 pkt 8ba ustawy o CIT nie znajdzie zastosowania w niniejszej sprawie.

W związku z powyższym badanie przesłanek wyłączenia przychodu z art. 12 ust. 4 pkt 12 ustawy o CIT jest bezprzedmiotowe.

Podsumowując, planowane Połączenie nie będzie skutkować powstaniem po stronie Spółki Przejmującej przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 8ba ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym, Państwa stanowisko w zakresie pytania Nr 1 jest prawidłowe.

Ad 2 i Ad 3

Przedmiotem drugiej Państwa wątpliwości jest kwestia ustalenia, czy planowane Połączenie będzie skutkować po stronie Spółki Przejmującej powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 8d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Natomiast przedmiotem Państwa trzeciej wątpliwości jest kwestia ustalenia, czy do planowanego Połączenia zastosowanie powinien znaleźć art. 12 ust. 1 pkt 8f ustawy o CIT (jako zasada ustalania przychodu) oraz art. 12 ust. 4 pkt 3f ustawy o CIT (jako wartość obniżająca przychód określony w art. 12 ust. 1 pkt 8f ustawy CIT).

Odnosząc się do kwestii powstania ewentualnego przychodu na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 8d i pkt 8f ustawy o CIT po stronie Spółki Przejmującej w wyniku planowanego połączenia, w pierwszej kolejności, wskazać należy, że przepisy art. 12 ust. 1 pkt 8d i art. 12 ust. 1 pkt 8f powołanej ustawy są komplementarne. Jeśli spółka przejmująca nie posiada udziałów w spółce przejmowanej zastosowanie ma wyłącznie art. 12 ust. 1 pkt 8d. Jeśli posiada 100% udziałów, wyłącznie art. 12 ust. 1 pkt 8f. Natomiast jeśli posiada w spółce przejmowanej mniej niż 100% udziałów zastosowanie mają oba przepisy. Łącznie pozwalają one opodatkować majątek przejęty przez spółkę, a jaka wartość majątku jest opodatkowana na podstawie każdego z nich zależy od udziału spółki przejmującej w kapitale zakładowym spółki przejmowanej.

Wskazać należy, że z cytowanego już wyżej art. 12 ust. 1 pkt 8d ustawy o CIT wynika, że przychodem dla spółki przejmującej może być ustalona na dzień poprzedzający dzień łączenia wartość rynkowa majątku podmiotu przejmowanego otrzymanego przez spółkę przejmującą w części przewyższającej wartość emisyjną udziałów (akcji) przydzielonych udziałowcom (akcjonariuszom) spółek łączonych.

W opisie sprawy wskazali Państwo, że Spółka Przejmująca posiada 100% udziałów w kapitale zakładowym Spółki Przejmowanej.

Uwzględniając, że Spółka Przejmująca posiada 100% udziałów w kapitale zakładowym Spółki Przejmowanej, Połączenie zostanie przeprowadzone w sposób uproszczony zgodnie z art. 516 § 5 i § 6 KSH.

Nadto, z uwagi na fakt, że Spółka Przejmująca posiada 100% udziałów w kapitale zakładowym Spółki Przejmowanej, połączenie nastąpi bez podwyższania kapitału zakładowego Spółki Przejmującej. W związku z tym Plan Połączenia nie będzie zawierał elementów wskazanych w art. 499 § 1 pkt 2-3 KSH, tj. stosunku wymiany udziałów Spółki Przejmowanej na udziały Spółki Przejmującej, zasad dotyczących przyznania udziałów w Spółce Przejmującej oraz określenia dnia, od którego udziały uprawniałyby do uczestnictwa w zysku Spółki Przejmującej.

Spółka Przejmująca nie nabędzie udziałów własnych w zamian za udziały Spółki Przejmowanej, jak również nie dojdzie do przyznania (przydzielenia) jakiemukolwiek podmiotowi akcji własnych Spółki Przejmującej.

Zatem, mając na uwadze powyższe w niniejszej sprawie art. 12 ust. 1 pkt 8d ustawy o CIT nie będzie miał zastosowania.

Reasumując, planowane Połączenie nie będzie skutkować po stronie Spółki Przejmującej powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 8d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym, Państwa stanowisko w zakresie pytania Nr 2 jest prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do Państwa wątpliwości, dotyczących ustalenia, czy do planowanego Połączenia zastosowanie powinien znaleźć art. 12 ust. 1 pkt 8f ustawy o CIT (jako zasada ustalania przychodu) oraz art. 12 ust. 4 pkt 3f ustawy o CIT (jako wartość obniżająca przychód określony w art. 12 ust. 1 pkt 8f ustawy CIT), wskazać należy, że

z przepisu art. 12 ust. 1 pkt 8f ustawy o CIT wynika, że przychodem będzie ustalona, w części odpowiadającej udziałowi spółki przejmującej w kapitale zakładowym spółki przejmowanej, na dzień poprzedzający dzień łączenia, wartość rynkowa majątku podmiotu przejmowanego otrzymanego przez spółkę przejmującą ponad cenę nabycia udziałów (akcji) tej spółki w podmiocie przejmowanym.

Jak wskazano powyżej, jeśli spółka przejmująca nie posiada udziałów w spółce przejmowanej zastosowanie ma wyłącznie art. 12 ust. 1 pkt 8d. Jeśli posiada 100% udziałów, wyłącznie art. 12 ust. 1 pkt 8f.

Tak więc, co do zasady w niniejszej sprawie przepis art. 12 ust. 1 pkt 8f ustawy o CIT ma zastosowanie i jeżeli powstałaby nadwyżka, o której mowa w tym przepisie, powstałby przychód z tego tytułu. Niemniej jednak w takiej sytuacji miałoby zastosowanie wyłączenie z art. 12 ust. 4 pkt 3f ustawy o CIT, w odniesieniu do tego przychodu, gdyby były spełnione warunki tego wyłączenia.

Jednakżew niniejszej sprawie w uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że ustalona w części odpowiadającej udziałowi Spółki Przejmującej w kapitale zakładowym Spółki Przejmowanej, na dzień poprzedzający dzień łączenia, wartość rynkowa majątku podmiotu przejmowanego otrzymanego przez Spółkę Przejmującą, nie przewyższy ceny nabycia udziałów (akcji) tej spółki w podmiocie przejmowanym.

Z uwagi na fakt, że po stronie Spółki Przejmującej nie powstanie ww. nadwyżka, to w ogóle nie powstanie przychód podatkowy na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 8f ustawy o CIT. Tym samym wyłączenie z art. 12 ust. 4 pkt 3f ustawy o CIT nie będzie mieć zastosowania w niniejszej sprawie.

Zatem zgodzić się należy z Państwa stanowiskiem, że do planowanego Połączenia zastosowanie powinien znaleźć art. 12 ust. 1 pkt 8f ustawy o CIT. Jednakże w przyczyn wskazanych powyżej wyłączenie z art. 12 ust. 4 pkt 3f nie będzie mieć zastosowania.

Ad 4

Przedmiotem czwartej Państwa wątpliwości jest kwestia ustalenia, czy planowane Połączenie będzie skutkować powstaniem przychodu po stronie Spółki Przejmowanej.

Odnosząc się do powyższej wątpliwości, wskazać należy, że połączenie Spółki Przejmującej ze Spółką Przejmowaną poprzez przeniesienie całego majątku Spółki Przejmowanej na Spółkę Przejmującą w trybie art. 492 § 1 pkt 1 KSH w zw. art. 516 § 5 i § 6 KSH będzie neutralne podatkowo, ponieważ w ustawie o CIT brak jest przepisów, które wiązałyby takie połączenie z powstaniem obowiązku podatkowego po stronie Spółki Przejmowanej, bowiem Spółka Przejmowana w związku z ww. połączeniem nie osiągnie żadnych wymiernych korzyści, czy też jakiegokolwiek przysporzenia wynikającego z ww. transakcji.

Zatem, należy zgodzić się z Państwa stanowiskiem, że planowane Połączenie nie będzie skutkować powstaniem przychodu po stronie Spółki Przejmowanej.

W związku z powyższym, Państwa stanowisko w zakresie pytania Nr 4 jest prawidłowe.

Reasumując, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia:

-czy planowane Połączenie będzie skutkować powstaniem po stronie Spółki Przejmującej przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 8ba ustawy o CIT - jest prawidłowe,

-czy planowane Połączenie będzie skutkować po stronie Spółki Przejmującej powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 8d ustawy o CIT - jest prawidłowe,

-czy do planowanego Połączenia zastosowanie powinien znaleźć art. 12 ust. 1 pkt 8f ustawy o CIT (jako zasada ustalania przychodu) oraz art. 12 ust. 4 pkt 3f ustawy o CIT (jako wartość obniżająca przychód określony w art. 12 ust. 1 pkt 8f ustawy CIT) - jest prawidłowe,

-czy planowane Połączenie będzie skutkować powstaniem przychodu po stronie Spółki Przejmowanej (pytanie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 20 sierpnia 2024 r.) - jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Ponadto, wskazać należy, że z przedstawionego przez Państwa opisu zdarzenia przyszłego nie wynika, aby celem operacji było uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania. Jednakże zbadanie przesłanek i celów dokonywanego Połączenia Spółek jest w pełni możliwe dopiero w ramach ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej. Tym samym stwierdzenie, przedstawione przez Państwo w uzupełnieniu wniosku, że głównym lub jednym z głównych celów opisanego we wniosku połączenia nie jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania oraz, że planowane połączenie zostanie przeprowadzony z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, nie może podlegać ocenie organu, w trybie i na zasadach przewidzianych dla instytucji interpretacji indywidualnej.

Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, iż zostały one wydane w indywidualnych sprawach podmiotów, które o ich wydanie wystąpiły, zatem nie są one wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, będących przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

Zainteresowany będący stroną postępowania ma prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00