Wyrok NSA z dnia 18 października 2024 r., sygn. III OSK 4387/21
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Teresa Zyglewska (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Wojciech Jakimowicz Sędzia del. WSA Mariusz Kotulski Protokolant asystent sędziego Olga Libiszewska po rozpoznaniu w dniu 18 października 2024 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej B. S.A. z siedzibą w K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 21 października 2020 r., sygn. akt IV SA/Wa 707/20 w sprawie ze skargi B. S.A. z siedzibą w K. na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 14 stycznia 2020 r., nr DKGO-420/219/A/2019/jw w przedmiocie umorzenia postępowania odwoławczego oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 21 października 2020 r., sygn. akt IV SA/Wa 707/20 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (dalej: Sąd I instancji, WSA), po rozpoznaniu sprawy ze skargi B. S.A. z siedzibą w K., uchylił decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska (dalej: organ, GIOŚ) z 14 stycznia 2020 r., nr DKGO-420/219/A/2019/jw w przedmiocie umorzenia postępowania odwoławczego oraz zasądził od organu na rzecz skarżącej 697 złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Z powyższym rozstrzygnięciem nie zgodziła się spółka B. S.A. z siedzibą w K. (dalej: skarżąca kasacyjnie, spółka) i zaskarżając wyrok w całości, z uwagi na błąd w zakresie tezy uzasadnienia dotyczącej obarczenia organizacji odzysku w sposób bezwzględny negatywnymi konsekwencjami majątkowymi (w tym na gruncie prawa administracyjnego oraz prawa cywilnego) nawiązania współpracy z nierzetelnym recyklerem, zarzuciła mu:
1. naruszenie przepisu postępowania - art. 141 § 4 w zw. z art. 153 w zw. z art. 170 i art. 171 p.p.s.a. poprzez objęcie treścią uzasadnienia wyroku wykładni przepisów prawa materialnego oraz wskazań co do dalszego postępowania z wykroczeniem poza przedmiot sprawy oraz zakres wniesionej skargi, tj. zawarcie w uzasadnieniu wyroku wykładni przepisów prawa materialnego regulujących kwestię nałożenia na organizację odzysku konsekwencji majątkowych (na gruncie prawa administracyjnego i cywilnego) poprzez ocenę, że ponosi ona skutki finansowe nieuczciwego postępowania recyklera, podczas gdy uzasadnienie wyroku powinno ograniczać się do wyjaśnienia podstaw rozstrzygnięcia, zaś powyższa ocena dotycząca prawa materialnego nie miała znaczenia dla przedmiotu sprawy (ograniczonej do badania formalnej przesłanki bycia stroną postępowania) ani dla rozstrzygnięcia, co miało wpływ na wynik sprawy, jako że organ rozpoznający sprawę na kolejnych etapach jest związany wykładnią przepisów dokonaną przez sąd administracyjny, a zatem może wziąć pod uwagę także elementy dotyczące wykładni prawa materialnego, które znalazły się w wyroku, zaś orzeczenie sądu administracyjnego jako całość wiąże także sądy i organy państwowe;