Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 17 września 2024 r., sygn. II SA/Ol 552/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Beata Jezielska (spr.) Sędziowie sędzia WSA Marzenna Glabas asesor WSA Grzegorz Klimek Protokolant specjalista Marta Przewłucka po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17 września 2024 r. sprawy ze skargi J. N. na rozkaz personalny Komendanta Wojewódzkiego Policji w O. z dnia [...], nr [...] w przedmiocie utraty prawa do uposażenia za okres przebywania na zwolnieniu lekarskim I. uchyla zaskarżony rozkaz personalny oraz utrzymany nim w mocy rozkaz personalny Komendanta Miejskiego Policji w O. z dnia [...] nr [...]; II. zasądza od Komendanta Wojewódzkiego Policji w O. na rzecz skarżącego kwotę 480 zł (czterysta osiemdziesiąt złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Rozkazem personalnym z 8 lutego 2024 r. Komendant Miejski Policji w O., na podstawie art. 121e ust. 1, ust. 2 pkt 2, ust. 3 i ust. 13 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz.U. z 2023 r., poz. 171 ze zm., dalej jako: u.o.P.), orzekł wobec sierż. szt. J. N. (dalej jako: strona lub skarżący) utratę prawa do uposażenia za okres przebywania na zwolnieniu lekarskim od 1 maja 2023 r. do 15 maja 2023 r.
W uzasadnieniu decyzji podano, że zwolnienie lekarskiego w ww. okresie zostało wykorzystane w sposób niezgodny z jego celem. Podniesiono, że z protokołu z posiedzenia (...) Rejonowej Komisji Lekarskiej podległej ministrowi ds. wewnętrznych, sporządzonego 9 sierpnia 2023 r., którego kopię dołączono do akt sprawy wynika, że na podstawie dokumentacji zdjęciowej zweryfikowanej przez Zespół ds. Dyscyplinarnych Skarg i Wniosków KMP w O. stwierdzono, że uczestnictwo strony w czasie zwolnienia lekarskiego 6 maja 2023 r. w (...) Majówce oraz w dniu 8 maja 2023r. w wyborach władz Krajowej Sekcji Funkcjonariuszy i Pracowników Policji NSZZ "Solidarność" w W. stanowiło wykorzystanie zwolnienia lekarskiego w sposób niezgodny z jego celem. W związku z tym, stosownie do art. 121e ust. 3 u.o.P. orzeczono o utracie uposażenia za okres przebywania na zwolnieniu lekarskim w terminie od 1 maja 2023 r. do 15 maja 2013 r. Wskazano, że podstawowym celem zwolnienia lekarskiego jest dążenie osoby przebywającej na nim do uzyskania pełnej sprawności i zdolności do pracy, zaś wykonywanie jakichkolwiek czynności mogących przedłużyć okres niezdolności do pracy stanowi wykorzystywanie zwolnienia niezgodnie z jego celem, przy czym w jego osiągnięciu przeszkodą może być zarówno wykonywanie pracy zarobkowej, jak i inne zachowania chorego utrudniające proces leczenia i rekonwalescencję lub po prostu zbędne z punktu widzenia normalnego powrotu do zdrowia. Podniesiono, że czym innym jest okoliczność potwierdzenia zdolności policjanta do służby - poprzez wystawienie zaświadczenia lekarskiego (zwolnienia lekarskiego) - a czym innym sama diagnoza lekarska dokonana przez lekarza, jak również zalecony proces leczenia. Samo zwolnienie lekarskie nie stanowi metody leczenia, lecz ma sprzyjać, obok zaleconego procesu leczenia, powrotowi do służby. Wyjaśniono również, że wprawdzie cyfra "2" umieszczona na druku zaświadczenia lekarskiego oznacza, że "chory może chodzić", ale nie upoważnia to policjanta przebywającego na zwolnieniu lekarskim do traktowania zwolnienia lekarskiego jako czasu wolnego od służby, którym może swobodnie dysponować. Uprawnia to policjanta jedynie do załatwienia podstawowych potrzeb życiowych, a więc do wykonywania zwykłych czynności życia codziennego. Zakres dopuszczalnego poruszania się policjanta z powyższym wskazaniem lekarskim co do zasady powinien ograniczyć się do najbliższych okolic, a za taką nie można uznać miejscowości oddalonej o około 556 km od miejsca zamieszkania. W sytuacji czasowej niemożności pełnienia służby z powodu choroby policjant może podejmować tylko takie działania, które pozwolą w sposób najbardziej efektywny powrócić do pełnej sprawności fizycznej. Ponadto sytuacja, w której policjant nie wykonuje żadnych czynności służbowych, a przebywa na zwolnieniu lekarskim, w którym to czasie uczestniczy w spotkaniach wymagających sprawności oraz dobrej kondycji, niewątpliwie nie ma korzystnego wpływu na morale pozostałych funkcjonariuszy, a także nie buduje pozytywnego wizerunku Policji oraz nie zwiększa zaufania obywateli do tej formacji. Podejmowane przez funkcjonariusza przebywającego na zwolnieniu lekarskim działania muszą zatem pozostawać w funkcjonalnym i proporcjonalnym związku z celem zwolnienia.