Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 5 grudnia 2024 r., sygn. II SA/Ol 757/24
Dnia 5 grudnia 2024 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca Sędzia WSA Katarzyna Matczak Sędziowie Sędzia WSA Beata Jezielska (spr.) Sędzia WSA Bogusław Jażdżyk Protokolant specjalista Anna Piontczak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 5 grudnia 2024 roku sprawy ze skargi R. O. na decyzję Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego Województwa Warmińsko-Mazurskiego z dnia [...], nr [...] w przedmiocie aktualizacji informacji zawartych w operacie ewidencji gruntów i budynków oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z 27 czerwca 2024 r. Starosta G. (dalej jako: Starosta lub organ pierwszej instancji), na podstawie art. 24 ust. 2a pkt 2 i ust. 2c w związku z art. 24a ust. 12 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz.U. z 2023 r. poz. 1752, dalej jako: u.p.g.i.k.), po rozpoznaniu wniosku R. O. (dalej jako: wnioskodawca, strona lub skarżący), odmówił aktualizacji informacji zawartych w operacie ewidencji gruntów i budynków, dotyczących zmiany użytku "Bi - inne tereny zabudowane" na użytek gruntowy "Br-PsVI - grunty rolne zabudowane" oraz zmiany rodzaju budynku według Klasyfikacji Środków Trwałych (dalej jako: KST) z "Pozostałe budynki niemieszkalne" na "Budynki produkcyjne usługowe i gospodarcze dla rolnictwa" na działce nr (...) w obrębie (...) G., miasto G., który został ujawniony w ewidencji gruntów i budynków na podstawie operatu opisowo-kartograficznego, numer (...), obrębu (...) G., miasto G.
W uzasadnieniu organ pierwszej instancji podał, że pismem z 12 grudnia 2023 r. wnioskodawca, będący właścicielem działki nr (...), zażądał "przywrócenia stanu pierwotnego w ewidencji gruntów", tj. ujawnienia użytku gruntowego w ww. działce według dokumentów z 2007 r., bowiem zmiany gruntu rolnego na teren zabudowany dokonano bezprawnie bez jego wiedzy i zgody w czasie obowiązywania stanu epidemii, jednocześnie informując, że jest rolnikiem prowadzącym gospodarstwo rolne o powierzchni ok. 20 ha. Starosta wskazał, że w latach 2018-2020 została przeprowadzona z urzędu modernizacja ewidencji gruntów i budynków dla obrębów ewidencyjnych miasta G. w trybie art. 24a u.p.g.i.k. Podano, że projekt modernizacji ewidencji gruntów i budynków podlegał wyłożeniu do wglądu osób zainteresowanych w terminie od 3 lutego do 21 lutego 2020 r., a modernizacja została zakończona ogłoszeniem w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego z dnia 22 maja 2020 r. informacji, że dane z operatu modernizacji stały się danymi ewidencji gruntów i budynków. W terminie 30 dni od dnia ogłoszenia informacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego osoby zainteresowane miały możliwość zgłaszania zarzutów do tych danych, zaś zarzuty zgłoszone po terminie traktuje się jak wnioski o zmianę danych objętych ewidencją gruntów i budynków. Wyjaśniono, że strona nie wniosła zastrzeżeń do projektu modernizacji i w tej sytuacji jej pismo z 12 grudnia 2023 r. zostało uznane za wniosek o zmianę użytku gruntowego oraz zmianę funkcji użytkowej budynków. Podano, że organ wezwał stronę do uzupełnienia wniosku o wszelką dokumentację potwierdzającą, że budynki położone na przedmiotowej działce wykorzystywane są do prowadzenia działalności rolniczej tak, by można było zakwalifikować je do gruntów rolnych w rozumieniu art. 2 ust 1 pkt 3 ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (Dz.U. z 2024 r. poz. 82, dalej jako: u.o.g.r.l.). Wskazano, że zgodnie z aktem notarialnym z 12 września 2006r. strona zakupiła przedmiotową nieruchomość od Agencji Mienia Wojskowego, a w akcie tym zakupiona nieruchomość opisana została jako rodzaj użytku Tr - tereny różne, zabudowana budynkiem magazynowym. W oparciu o decyzję z 3 lipca 2007 r. o zatwierdzeniu gleboznawczej klasyfikacji gruntów nastąpiła zmiana oznaczenia z ,,Tr" na "Br-PsVI" oraz zmiana funkcji budynków z "i" na "g". Jednakże w wyniku przeprowadzonej modernizacji ewidencji gruntów i budynków, udokumentowanej w operacie (...), budynki usytuowane na przedmiotowej nieruchomości zostały zaliczone do rodzaju 109 – pozostałe budynki niemieszkalne, a grunt rolny zastąpiono użytkiem gruntowym Bi – inne tereny zabudowane. Podano, że w toku postępowania ustalono, że nie wydano pozwolenia na budowę lub na wykonanie prac budowlanych na przedmiotowej działce, a jedynie dokonano zgłoszenia robót budowlanych z 22 listopada 2006 r., polegających na wymianie pokrycia dachowego na budynku zlokalizowanym na działce. Ustalono również, że przedmiotowa nieruchomość nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, ani nie wydano dla niej decyzji o ustaleniu warunków zabudowy. Działka objęta jest natomiast Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego uchwalonego uchwałą nr (...) Rady Miejskiej w G. z dnia 27 lutego 2019 r. jako obszar zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej (WM). Podano, że przeprowadzone 26 lutego 2024 r. oględziny nieruchomości potwierdziły, że budynek położony na działce nr (...) jest w trakcie przebudowy. Organ pierwszej instancji podkreślił, że zgodnie z art. 24 ust. 2b pkt 1 u.p.g.i.k., aktualizacja informacji zawartych w ewidencji gruntów i budynków następuje m.in. na podstawie dokumentacji geodezyjnej przyjętej do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, a szczegółowy zakres informacji objętych ewidencją gruntów oraz budynków i lokali, określa rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 27 lipca 2021 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz.U. z 2021 r. poz. 1390, dalej jako: rozporządzenie z 2021 r.). Zgodnie z załącznikiem nr 1 do rozporządzenia z 2021 r., użytek gruntowy oznaczony Br - grunty rolne zabudowane, do którego są zaliczane min. budynki mieszkalne oraz inne budynki i urządzenia, takie jak; komórki, garaże, szopy, kotłownie, podwórza, śmietniki, składowiska odpadów, jeżeli z gruntami, budynkami, budowlami lub urządzeniami, tworzą zorganizowaną całość gospodarczą i są położone w tej samej miejscowości lub w bezpośrednim sąsiedztwie w miejscowości sąsiedniej. Organ wskazał, że strona nie posiada nieruchomości rolnych i nie prowadzi gospodarstwa rolnego położonego w G., ani w powiecie g., a także nie przedstawiła dowodów świadczących o przeznaczeniu budynków na cele działalności rolniczej na przedmiotowej działce. Podano, że jeśli chodzi o zamiar i przeznaczenie przedmiotowego budynku na planowaną przez wnioskodawcę uprawę pieczarek, o czym poinformował on podczas oględzin, to zgodnie z przepisami u.p.g.i.k. istotą ewidencji gruntów i budynków jest ewidencjonowanie istniejącego stanu prawnego gruntu lub budynku, a nie zdarzeń przyszłych, w tym planów inwestycyjnych właściciela nieruchomości. Ponadto podniesiono, że procedura aktualizacji danych ewidencyjnych ma sformalizowany charakter i przede wszystkim obejmuje wymianę (uaktualnienie) danych ewidencyjnych, polegającą na wprowadzeniu nowych informacji, wynikających z dokumentów źródłowych, w tym wypadku pozyskanych na skutek przeprowadzonej modernizacji ewidencji gruntów i budynków oraz oględzin nieruchomości. W pojęciu aktualizacji mieści się również usuwanie (prostowanie) dotychczasowych wpisów znajdujących się w bazie danych ewidencyjnych. Dokonując aktualizacji ewidencji gruntów organy ewidencyjne nie mają kompetencji do merytorycznego kontrolowania treści dokumentów stanowiących źródło ujawnionych w nich praw, wydanych przez uprawnione do tego podmioty. Na wniosek strony można wprowadzić do ewidencji gruntów i budynków jedynie zmiany nieaktualnych już danych, wynikające z nowych zdarzeń prawnych, a nie korygować wpisy na podstawie powtórnej oceny archiwalnych dokumentów, jakim w tym wypadku była przeprowadzona gleboznawcza klasyfikacja gruntów, co wynika z treści art. 22 ust. 2 u.p.g.i.k. Przy czym objęte wnioskiem zainteresowanego podmiotu zmiany nieaktualnych danych ewidencyjnych powinny być udokumentowane przez wnioskodawcę, co wynika z art. 24 ust. 2b lit. h) u.p.g.i.k. Podano, że organ pierwszej instancji dwukrotnie zwracał się do strony o dostarczenie dokumentacji, na podstawie której wnioskowana zmiana mogłaby zostać ujawniona. Wobec zaś nieprzedstawienia żadnych dowodów stwierdzających rolniczy sposób wykorzystywania nieruchomości nie można było zmienić aktualnych zapisów w operacie ewidencji gruntów dotyczących przedmiotowej nieruchomości. Stan techniczny budynku, z przeprowadzonych przez organ oględzin wskazuje, że budynek jest w trakcie przebudowy, czego jednak nie potwierdzają zebrane informacje z organów architektoniczno-budowlanych i nadzoru budowlanego.