Wyrok SA w Gdańsku z dnia 5 lutego 2008 r., sygn. III AUa 337/07
Skład orzekający: SSA Daria Stanek (spr.)
SSA Elwira Młynarczyk
SSA Magdalena Budzyńska-Górecka
Na podstawie art. 9 ust. 2 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, zadania samorządu powiatu w zakresie polityki rynku pracy realizowane są przez Powiatowe Urzędy Pracy. Przepis ten stanowi o ustawowym przekazaniu określonych kompetencji (…). Kompetencje te mają charakter wyłączny - w tym znaczeniu, iż realizacja wchodzących w ich zakres obowiązków określonych wprost w art. 9 ust. 1 ustawy o promocji zatrudnienia powierzona została Powiatowym Urzędom Pracy z wyłączeniem innych podmiotów (…). Zakres tych kompetencji obejmuje w szczególności: udzielanie pomocy bezrobotnym i poszukującym pracy w znalezieniu pracy przez pośrednictwo pracy, poradnictwo zawodowe i informacje zawodową oraz pomoc w aktywnym poszukiwaniu pracy, rejestrowanie bezrobotnych poszukujących pracy, przyznawanie i wypłacanie zasiłków i innych świadczeń z tytułu bezrobocia. We wszystkie te czynności wpisana jest immanentnie weryfikacja posiadania przez określone osoby uprawnienia do korzystania z pomocy i świadczeń przewidzianych dla poszukujących pracy.
Zaakcentowania wymaga (…) wyraźny rozdział kompetencji przewidziany w art. 60 i 199 ustawy emerytalno-rentowej z 1998 r. i w art. 9 ust. 1 i 2 ustawy o promocji zatrudnienia. Starosta (prezydent miasta na prawach powiatu) jest uprawniony do występowania z wnioskiem, o którym mowa w 60 ust. 2 i 3 i 119 ust. 3 ustawy o emeryturach i rentach z FUS, wszakże na podstawie danych, których uzyskanie i weryfikacja leży w zakresie obowiązków Powiatowego Urzędu Pracy. W konsekwencji Powiatowy Urząd Pracy obciąża obowiązek informowania starosty (prezydenta miasta na prawach powiatu) o powstaniu i odpadnięciu przesłanek materialnoprawnych korzystania przez określoną osobę z prawa do renty szkoleniowej i do jej przedłużenia.