Wyrok WSA w Warszawie z dnia 16 stycznia 2025 r., sygn. III SA/Wa 2562/24
Skoro fundacja rodzinna podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych przy dokonywaniu świadczenia, o jakim mowa w art. 24q ust. 1 ustawy o CIT w zw. z art. 2 ust. 1 i 2 ustawy o fundacji rodzinnej - a zatem w sytuacji świadczenia na rzecz beneficjentów (zgodnie ze statutem i listą beneficjentów), dla których to podmiotów fundacja ta gromadzi mienie, zarządza nim i chroni to mienie przed rozdrobnieniem, to tym bardziej taka fundacja pozostaje opodatkowana tym podatkiem w sytuacji rozporządzenia mieniem i to pod tytułem darmym na rzecz podmiotu spoza oficjalnego kręgu beneficjentów (na rzecz osoby trzeciej); w takiej sytuacji bowiem fundacja rodzinna rozporządza mieniem na rzecz innych podmiotów niż wskazani beneficjenci, które to działanie wykracza poza ustawowy cel jej działalności (argumentum a minori ad maius).
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Ewa Izabela Fiedorowicz (sprawozdawca), Sędziowie sędzia WSA Maciej Kurasz, asesor WSA Agnieszka Sułkowska, Protokolant sekretarz sądowy Agnieszka Dominiak, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16 stycznia 2025 r. sprawy ze skargi P. T. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 25 września 2024 r. nr 0114-KDIP2-1.4010.487.2024.1.KW w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych oddala skargę.
Uzasadnienie
P. T. (dalej: wnioskodawca, strona lub skarżący) wystąpił o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej, dotyczącej ustalenia, czy udzielenie darowizny na rzecz organizacji pożytku publicznego spowoduje powstanie obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych po stronie fundacji rodzinnej.
We wniosku przedstawiono zdarzenie przyszłe, z którego wynikało, że wnioskodawca jestem polskim rezydentem podatkowym i planuje utworzenie fundacji rodzinnej, o której mowa w ustawie z 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 326 ze zm., dalej: u.f.r.).