Wyrok NSA z dnia 19 czerwca 2012 r., sygn. II OSK 1164/12
Dnia 19 czerwca 2012 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jerzy Stelmasiak sędzia NSA Barbara Adamiak /spr./ sędzia del. WSA Jerzy Siegień Protokolant Mariusz Szufnara po rozpoznaniu w dniu 19 czerwca 2012 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Miasta Ostrołęki i E. Ż. - R. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 24 stycznia 2012 r. sygn. akt II SA/Wa 2102/11 w sprawie ze skargi Miasta Ostrołęki na zarządzenie zastępcze Wojewody Mazowieckiego z dnia [...] lipca 2011 r. nr [...] w przedmiocie wygaśnięcia mandatu radnego 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od E. Ż. - R. na rzecz Wojewody Mazowieckiego kwotę 180 (słownie: sto osiemdziesiąt) zł tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewoda Mazowiecki zarządzeniem zastępczym z 22 lipca 2011 r. nr [...], działając na podstawie art. 98a ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) w związku z art. 190 ust. 1 pkt 2a ustawy z dnia 16 lipca 1998 r. - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województwa (tekst jedn. Dz.U. z 2010 r. Nr 176, poz. 1190 ze zm.), po powiadomieniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, stwierdził wygaśnięcie mandatu radnej Rady Miasta Ostrołęki E. Ż.-R.
W uzasadnieniu organ nadzoru podał, że E. Ż.-R. jest radną Rady Miasta Ostrołęki, wybraną ponownie w wyborach samorządowych, przeprowadzonych w dniu 21 października 2010 r. Jednocześnie zajmuje stanowisko Dyrektora Banku Polskiej S. S.A. w Warszawie Oddział w Ostrołęce. Od dnia 1 maja 2008 r. Bank Polskiej Spółdzielczości S.A. w Warszawie Oddział w Ostrołęce, wyłoniony w drodze przetargu nieograniczonego, prowadzi obsługę bankową Miasta Ostrołęki. Zgodnie z art. 24f ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, radni nie mogą prowadzić działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami z wykorzystaniem mienia gminy, w której radny uzyskał mandat, a także zarządzać taką działalnością lub być przedstawicielem lub pełnomocnikiem w jej prowadzeniu. Zdaniem Wojewody, przepis ten obejmuje zakresem normatywnym nie tylko prowadzenie działalności (na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy, w której radny uzyskał mandat), lecz również różne formy prawno-organizacyjne związane z działalnością gospodarczą, tj. zarządzanie, przedstawicielstwo czy też pełnomocnictwo. Tak więc zakaz zarządzania taką działalnością należy interpretować jako zakaz sprawowania zarządu nad działalnością gospodarczą w szerokim tego słowa znaczeniu. Ustawowy zakaz łączenia prowadzonej działalności z wykonywaną funkcją publiczną ma szeroki zakres i obejmuje zarówno zarządzanie samodzielne, jak też w ramach kolegialnego organu, w charakterze pracownika, jak też w innym charakterze odpłatnie i nieodpłatnie.