Wyrok NSA z dnia 12 maja 2010 r., sygn. II OSK 232/10
1) Samodzielność gminy gwarantuje zarówno Konstytucja RP (artykuły 16, 164, 165 i 171), Europejska Karta Samorządu Lokalnego (artykuły 4, 8 i 11), jak i ustawa o samorządzie gminnym. Dlatego też nie można domniemywać, że art.43h. ust.3. pkt 3 ustawy o z.o.z. nie przyznaje radzie gminy żadnych kompetencji odrębnych od przejęcia zobowiązań przez nowopowołany zakład, skoro prawo przedmiotowe nie zakazuje gminie przejęcia zobowiązań łączonych zakładów opieki zdrowotnej.
2) Wstąpienie przez nowy zakład opieki zdrowotnej we wszystkie stosunki prawne, w których uprzednio stronami były łączone zakłady opieki zdrowotnej, nie wyklucza sfinansowania przez Gminę spłaty wszystkich lub części zobowiązań, które przejął nowy zakład.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Maria Czapska - Górnikiewicz sędzia NSA Wiesław Kisiel (spr.) sędzia del. NSA Teresa Rutkowska Protokolant Paweł Konicki po rozpoznaniu w dniu 12 maja 2010 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Wojewody Śląskiego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 22 września 2009 r. sygn. akt IV SA/Gl 134/09 w sprawie ze skargi Wojewody Śląskiego na uchwałę Rady Miejskiej w Sosnowcu z dnia 20 grudnia 2007 r. nr 292/XXII/07 w przedmiocie zmiany uchwały Rady Miejskiej w Sosnowcu w sprawie połączenia zakładów opieki zdrowotnej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
1. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wyrokiem z dnia 22 września 2009 r., IV SA/Gl 134/09, oddalił skargę Wojewody Śląskiego na uchwałę Rady Miejskiej w Sosnowcu z dnia 20 grudnia 2007, nr 292/XXII/07 w przedmiocie zmiany uchwały Rady Miejskiej w Sosnowcu w sprawie połączenia zakładów opieki zdrowotnej. Wyrok ten został wydany w następującym stanie sprawy: