Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 25 padziernika 2006 r., sygn. I SA/Wr 362/06
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: S.WSA Ireneusz Dukiel Sędziowie: Asesor WSA Katarzyna Borońska S. WSA Katarzyna Radom - sprawozdawca Protokolant: Lucyna Barańska po rozpoznaniu w dniu 11 października 2006 r. na rozprawie sprawy ze skargi Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej we W. na uchwałę Rady Miejskiej w J. L. z dnia [...] o nr [...] w przedmiocie zmian budżetu miasta i gminy na 2005 r. oddala skargę.
Uzasadnienie
W dniu [...] wpłynęła skarga Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej we W. na uchwałę Nr [...] Rady Miejskiej w J. L. z dnia [...] w sprawie zmian budżetu miasta i gminy na 2005 r.
W podstawie prawnej skargi Kolegium przywołało przepis art. 18 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 8.03.1990 r. o samorządzie gminnym oraz art. 123 ust. 2 ustawy o finansach publicznych domagając się stwierdzenia niezgodności z prawem zaskarżonej uchwały w całości. W uzasadnieniu podnosząc, iż w dniu [...] wpłynął wniosek radnej Rady Miejskiej w J. L. zawierający żądanie uznania zaskarżonej uchwały za niezgodną z prawem, z jego treści wynikało, iż na sesji Rady Miejskiej w dniu [...], przy omawianiu projektu zaskarżonej uchwały, zgłosiła ona wniosek sprawie zmiany ww. uchwały. Propozycja ta nie powodowała zwiększenia wydatków czy zmniejszenia dochodów i jednocześnie zwiększenia deficytu budżetu gminy, a mimo to uznano, że dla głosowania wniosku radnej wymagana jest zgoda burmistrza. Wobec jej braku orzeczono, że wniosek jako niezgodny z prawem nie może być głosowany.
Kolegium uznało, iż twierdzenia radnej powołującej się na naruszenie kompetencji organu stanowiącego w procesie dokonywania zmian w budżecie są zasadne, powołując się przy tym na wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 10 lutego 204 r. sygn. akt I SA /Wr 2544/03. Nie znajduje bowiem uzasadnienia w obowiązującym prawie pogląd wedle, którego uprawnienia organu wykonawczego - przy zachowaniu wynikającej z art. 123 ust. 2 ustawy o finansach publicznych zasady zrównoważenia budżetu - wyłączałyby uprawnienia rady gminy do dokonywania zamian w przedstawionym przez burmistrza projekcie zmiany uchwały budżetowej polegającej na przeznaczeniu wydatków na cele inne niż proponowane w projekcie. Prowadziłby to do wniosku, że rada ma obowiązek uchwalenia budżetu lub jego zmiany w wersji przedstawionej przez organ wykonawczy, tymczasem z żadnej normy nie wynika takie ograniczenie, mogłoby to nastąpić wyłącznie na mocy ustawy, a wówczas jako wyjątek winno być interpretowane zawężająco. Wątpliwości w zakresie rozłożenia kompetencji