Wyrok WSA w Warszawie z dnia 14 czerwca 2004 r., sygn. V SA 1408/03
1. Użycie w przepisie art. 19 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 25 czerwca 1997 r. o cudzoziemcach /Dz.U. 2001 nr 127 poz. 1400/ alternatywy "lub" oznacza, że wystarcza wykazanie istnienia trwałych związków ekonomicznych z Rzecząpospolitą Polską. To pojęcie musi być jednak interpretowane z uwzględnieniem wszystkich okoliczności, w szczególności zaś tego, że związki ekonomiczne mają ze swej istoty charakter wzajemny. Konieczna jest więc ocena tych związków nie tylko z punktu widzenia interesów państwa polskiego.
2. Naczelny Sąd Administracyjny konsekwentnie wskazuje na potrzebę uwzględniania przy rozstrzyganiu spraw prawno-pobytowych cudzoziemców oprócz przepisów ustawy o cudzoziemcach, także przepisów Konstytucji RP oraz konwencji i umów międzynarodowych ratyfikowanych przez stronę polską, dotyczących ochrony praw obywatelskich, praw dziecka, rodziny i macierzyństwa. Ustawa nie daje podstaw do przyjęcia, że taki związek rodzinny musi być z obywatelem polskim. Istotną w tym zakresie jest kwestia trwałości związku, ale znaczenie mają także takie okoliczności jak długotrwałość związku, posiadanie z niego dzieci, a także prowadzenie wspólnego gospodarstwa domowego.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 14 czerwca 2004 r. sprawy ze skargi T. Q.-T. na decyzję Prezesa Urzędu do Spraw Repatriacji i Cudzoziemców z dnia 20 lutego 2003 r. (...) w przedmiocie odmowy udzielenia zezwolenia na osiedlenie - uchyla zaskarżoną decyzję wraz z poprzedzającą decyzją Wojewody M. z 8 października 2002 r. (...);