Wyrok WSA w Kielcach z dnia 12 kwietnia 2017 r., sygn. II SA/Ke 60/17
Budowlane prawo
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Anna Żak, Sędziowie Sędzia WSA Renata Detka, Sędzia WSA Beata Ziomek (spr.), Protokolant Starszy sekretarz sądowy Joanna Dziopa, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 kwietnia 2017 r. sprawy ze skargi P. N. na decyzję Wojewody z dnia 16 grudnia 2016 r. znak: [...] w przedmiocie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę we wznowionym postępowaniu 1. uchyla zaskarżoną decyzję; 2. zasądza od Wojewody na rzecz P. N. kwotę 500 (pięćset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia 16 grudnia 2016 r. Wojewoda, po rozpoznaniu odwołania P. N. od decyzji Starosty Nr [...] z dnia 26 października 2016 r. znak: [...] uchylającej decyzję Starosty Nr [...] z dnia 22 listopada 2012r. zatwierdzającą projekt budowlany i udzielającej K. Sp. z o.o., pozwolenia na budowę gazociągu średniego ciśnienia wraz z przyłączami (2 szt.) na działkach Nr 141/2, 62/2, 73/7, 73/8, 73/11, 73/12 w msc. M., gm. D. - oraz orzekającej o zatwierdzeniu projektu budowlanego i udzieleniu P. Sp. z o.o. (dawniej K. Sp. z o.o.,) pozwolenia na budowę gazociągu średniego ciśnienia wraz z przyłączami (2 szt.) inwestycja na działkach Nr ewid. 141/2, 62/2, 73/7, 73/8, 73/11, 73/12 w msc. M., gm. D. - obiekt budowlany kategorii XXVI, - na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 k.p.a. utrzymał zaskarżoną decyzję w mocy.
W uzasadnieniu decyzji organ przedstawił następujący stan faktyczny i prawny sprawy:
Pismem z dnia 23 kwietnia 2013 r. P. N. wystąpił do Starostwa o wznowienie postępowania w sprawie zakończonej decyzją ostateczną Starosty z dnia 22 listopada 2012 r., powołując się na przyczynę określoną w art. 145 § 1 pkt 4 Kpa.
Kwestia dotycząca ustalenia, że ww. posiada status strony w tym postępowaniu została rozstrzygnięta na skutek oddalenia wyrokiem NSA z 6.05.2016 r. sygn. akt II OSK 2098/14 skargi kasacyjnej od wyroku WSA w Kielcach z dnia 15.04.2014 r. sygn. akt II SA/Ke 990/13. NSA uznał, że obszar oddziaływania przedmiotowego obiektu (gazociągu) nie ogranicza się do strefy kontrolowanej (rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 30 lipca 2001 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać sieci gazowe - Dz.U. 2001 Nr 97, poz. 1055), a powinno się go poszerzyć na podstawie przepisów kodeksu cywilnego. Samo zachowanie odległości od gazociągu, tzn. usytuowanie poza strefą kontrolowaną gazociągu nie przesądza o tym, że oddziaływanie tego obiektu nie wykracza poza obszar nieruchomości inwestycji.