Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 31 sierpnia 2015 r., sygn. II SA/Bk 378/15
Wymiana szyny kolejowej stanowiącej element urządzenia energetycznego kolejowej sieci trakcyjnej zasilanej napięciem 3kV jest pracą eksploatacyjną do której wykonania wymagane są kwalifikacje uprawniające o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 28 kwietnia 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad stwierdzania posiadania kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci (Dz.U. z 2003 r., nr 89, poz. 828 ze zm.).
Teza urzędowa
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia NSA Grażyna Gryglaszewska (spr.), sędzia WSA Małgorzata Roleder,, sędzia NSA Anna Sobolewska-Nazarczyk, Protokolant sekretarz sądowy Katarzyna Derewońko, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 27 sierpnia 2015 r. sprawy ze skargi PKP Polskie Linie Kolejowe SA w W. Z. L. K. w B. na decyzję Państwowej Inspekcji Pracy Okręgowego Inspektora Pracy w B. z dnia [...] kwietnia 2015 r. nr [...] w przedmiocie skierowania pracowników do innych prac do czasu uzyskania przez nich uprawnień kwalifikacyjnych oddala skargę
Uzasadnienie
Skarga została wywiedziona na podstawie następujących okoliczności.
1. W dniach (...), (...), (...), (...), (...), (...), (...) lutego 2015 r. inspektorzy Państwowej Inspekcji Pracy Okręgowego Inspektoratu Pracy w B. dokonali kontroli w P. S.A. Zakład Linii Kolejowych w B. Ustalenia kontroli zawarto w protokole z dnia (...) lutego 2015 r. Ostateczna treść protokołu została sformułowana w dniu (...) marca 2015 r. po ustosunkowaniu się do zastrzeżeń kontrolowanego. Wynika z niego, że w dniu (...) lutego 2015 r. przeprowadzono kontrolę w zakresie organizacji bezpiecznej pracy przy robotach torowych. Roboty były prowadzone przez: J. A., P. K., K. Ł., S. P. i polegały na wymianie pojedynczej szyny S 49 w torze klasycznym toru głównego dodatkowego stacji B. pomiędzy Bł4 i Błd od rozjazdu 66 do 112 linii nr 6. Ustalono, że prace torowe wykonywane były pod czynną kolejową siecią trakcyjną o napięciu 3 kV DC. Pracownicy zaś nie posiadali uprawnień kwalifikacyjnych E lub D wymaganych do eksploatacji urządzeń elektrycznych grupy 1 o napięciu powyżej 1 kV.