Wyrok NSA z dnia 28 stycznia 2016 r., sygn. II FSK 3112/13
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Aleksandra Wrzesińska-Nowacka, Sędzia NSA Andrzej Jagiełło, Sędzia NSA del. Danuta Małysz (sprawozdawca), Protokolant Anna Dziewiż-Przychodzeń, po rozpoznaniu w dniu 28 stycznia 2016 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej [...] Kasy [...] z siedzibą w S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 4 czerwca 2013 r. sygn. akt I SA/Gd 354/13 w sprawie ze skargi [...] Kasy [...] z siedzibą w S. na interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy działającego z upoważnienia Ministra Finansów z dnia 18 października 2012 r. nr ITPB3/423-405/12/MT w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od [...] Kasy [...] z siedzibą w S. na rzecz Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy działającego z upoważnienia Ministra Finansów kwotę 180 (słownie: sto osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 4 czerwca 2013 r., sygn. akt I SA/Gd 354/13, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku oddalił skargę [...] Kasy [...] z siedzibą w S. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 18 października 2012 r. w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych.
W uzasadnieniu wyroku Sąd pierwszej instancji przedstawił następujący stan sprawy:
We wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych [...] Kasa [...] z siedzibą w S. (K., skarżąca) podała, że jest spółdzielnią osób prawnych, której członkami są wszystkie działające w Polsce spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe (kasy), członkostwo kas jest obowiązkowe, a jednocześnie członkami K. mogą być wyłącznie kasy (art.33 ust.1 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych - Dz.U. z 1996 r. Nr 1, poz.2 ze zm., zwanej dalej "ustawą o SKOK"). Celem działania K. jest zapewnienie stabilności finansowej kas oraz sprawowanie nadzoru nad nimi dla zapewnienia bezpieczeństwa zgromadzonych w nich oszczędności oraz zgodności działalności kas z przepisami ustawy o SKOK (art.34 ustawy o SKOK). Dla realizacji tego celu K. ma obowiązek tworzenia funduszu stabilizacyjnego (art.36 ust.1 ustawy o SKOK) oraz przyjmowania lokat od kas (art.35 pkt 7 ustawy o SKOK). Fundusz stabilizacyjny powstaje z wkładów wnoszonych przez kasy (obowiązek ten spoczywa na wszystkich kasach) w wysokości co najmniej 1 % wartości ich aktywów, ponadto na fundusz ten przelewana jest nadwyżka bilansowa wypracowana przez K. (art.38 ust.2 ustawy o SKOK). Szczegółowe zasady tworzenia funduszu stabilizacyjnego i jego przeznaczenie określa statut K. (art.36 ust.3 ustawy o SKOK), który stanowi, że fundusz stabilizacyjny powstaje z comiesięcznych wkładów członkowskich i przeznaczony jest na potrzeby stabilizowania działalności kas oraz K., a w szczególności na finansowanie programów naprawczych, oraz zawiera upoważnienie dla zarządu K. do określenia szczegółowych zasad, wysokości i terminów wpłat oraz wysokości oprocentowania środków zgromadzonych na funduszu stabilizacyjnym. Zgodnie z uchwałą zarządu z 19.12.2007 r. wkłady członkowskie są oprocentowane, odsetki naliczane są miesięcznie i wypłacane w okresach kwartalnych.