Uchwała Składu 7 Sędziów SN z dnia 22 kwietnia 1994 r., sygn. III CZP 189/93
Sąd Najwyższy przy udziale prokuratora po rozpoznaniu wniosku Ministra Sprawiedliwości z dnia 20 grudnia 1993 r. Nr S/C II 5000/335/93 o rozstrzygnięcie następującego zagadnienia prawnego:
Czy wniosek Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa o jej wpis do działu drugiego księgi wieczystej należy traktować jako wniosek o uzupełnienie istniejącego już wpisu Skarbu Państwa przez dodanie słów: Agencja Własności Rolnej Skarbu Państwa, po wykreśleniu wpisanego uprzednio organu reprezentującego go (§ 17 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 18 marca 1992 r. w sprawie wykonania przepisów ustawy o księgach wieczystych i hipotece, Dz.U. nr 29, poz. 128)?
podjął następującą uchwałę:
Wniosek Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa o jej wpis do działu drugiego księgi wieczystej należy traktować jako wniosek o uzupełnienie istniejącego już wpisu Skarbu Państwa przez dodanie słów: Agencja Własności Rolnej Skarbu Państwa, po wykreśleniu wpisanego uprzednio organu reprezentującego Skarb Państwa (§ 17 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 18 marca 1992 r. w sprawie wykonania przepisów ustawy o księgach wieczystych i hipotece Dz.U. nr 29, poz. 128).
Uzasadnienie
W uzasadnieniu wniosku o rozstrzygnięcie przedstawionego Sądowi Najwyższemu zagadnienia prawnego Minister Sprawiedliwości m.in. przytoczył, iż praktyka sądowa w zakresie ujawniania w księgach wieczystych przejęcia nieruchomości rolnych Skarbu Państwa do Zasobu Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa w ramach przekształceń własnościowych w rolnictwie, określonych w ustawie z 19.X.1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. nr 107, poz. 464 oraz z 1993 r. nr 5, poz. 23 i nr 6, poz. 29, a także z 1994 r. nr 1, poz. 3) jest bardzo zróżnicowana. Ta rozbieżność wynika z wielości poglądów na instytucję Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa; raz traktuje się tę Agencję jako właściciela nieruchomości państwowych, innym razem Skarb Państwa uważa się za właściciela, zaś Agencję jako instytucję powierniczą. Te niejednolite poglądy na charakter prawny Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa miały znaczący wpływ na określenie właściciela w dziale drugim księgi wieczystej.