SPECUSTAWA UKRAIŃSKA
Co muszą wiedzieć pracodawcy i urzędy cz. 2 - ważne dla urzędów
Nowe ramy prawne pomocy dla uciekających przed wojną, czyli kto za co odpowiada
Ważne miejsce w specustawie zajmują regulacje wskazujące zakres wsparcia zapewnianego przez wojewodów oraz jednostki samorządu terytorialnego. I nie jest to dziwne, skoro to właśnie na nich spoczywa ciężar udzielenia doraźnej pomocy osobom przybywającym z Ukrainy
wojewoda
Jak przewidziano w art. 12 ust. 1 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (dalej: specustawa), wojewoda może zapewnić obywatelom Ukrainy, którzy przybyli na terytorium RP bezpośrednio z objętego działaniami wojennymi obszaru, pomoc polegającą na:
- zakwaterowaniu;
- zapewnieniu całodziennego wyżywienia zbiorowego;
- zapewnieniu transportu do miejsc zakwaterowania, m.in. do ośrodków prowadzonych przez szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców na podstawie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium RP lub miejsc, w których obywatelom Ukrainy udzielana jest opieka medyczna;
- finansowaniu przejazdów środkami transportu publicznego oraz specjalistycznego transportu przeznaczonego dla osób z niepełnosprawnością, w szczególności do miejsc lub pomiędzy miejscami, o których mowa wyżej;
- zapewnieniu środków czystości i higieny osobistej oraz innych produktów.
Wsparcie powinno być udzielane nie krócej niż przez dwa miesiące od dnia pierwszego wjazdu na terytorium RP (art. 12 ust. 17 specustawy), oczywiście na miarę budżetu danego wojewody. Nie oznacza to jednak, że będzie on udzielał pomocy, używając własnych pieniędzy, gdyż nie taka jest jego rola jako przedstawiciela rządu w terenie. Jego zdaniem jest bowiem – w myśl art. 12 ust. 2 specustawy – koordynowanie działań organów władzy publicznej oraz organizacji pozarządowych i przedsiębiorców w zakresie udzielania pomocy obywatelom Ukrainy. Zaznaczmy w tym miejscu, że inne organy administracji publicznej, jednostki podległe lub nadzorowane przez organy administracji publicznej, jednostki sektora finansów publicznych oraz inne organy władzy publicznej w ramach posiadanych środków własnych mogą zapewnić pomoc, o której mowa wyżej, przy czym w tych właśnie celach możliwe jest wykorzystywanie nabytego lub powierzonego tym organom lub jednostkom mienia Skarbu Państwa.