Wójt jako organ podatkowy a zgłoszenia zewnętrzne sygnalistów
Choć problem ochrony sygnalistów kojarzy się głównie z koniecznością wprowadzenia przez pracodawców procedur dokonywania w zakładach pracy zgłoszeń wewnętrznych, to jednak w przypadku organów wykonawczych jednostek samorządu terytorialnego ma on również drugi wymiar – muszą one bowiem uczynić zadość także obowiązkom obciążającym je jako organy publiczne. Jakie obowiązki ciążą na nich w związku z koniecznością wprowadzenia procedury zgłoszeń zewnętrznych? W jakim terminie należy się z nich wywiązać? Na te i inne pytania odpowiadamy w tekście.
Regulacje dotyczące ochrony sygnalistów od wielu miesięcy niezmiennie znajdują się w pierwszej piątce najważniejszych zmian prawa, do których wdrożenia trzeba się przygotować. I jak to często bywa w przypadku samorządów, odegrają one w tym wypadku szczególną rolę, bo podwójną – podmiotów przyjmujących zgłoszenia wewnętrzne oraz podmiotów przyjmujących zgłoszenia zewnętrzne. W ustawie z 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (dalej: u.o.s.) uregulowano bowiem m.in. zadania organów publicznych związane ze zgłaszaniem informacji o naruszeniach prawa i z podejmowaniem działań następczych. Przez organ publiczny ustawa ta rozumie naczelne i centralne organy administracji rządowej, terenowe organy administracji rządowej, organy jednostek samorządu terytorialnego, inne organy państwowe oraz inne podmioty wykonujące z mocy prawa zadania z zakresu administracji publicznej, właściwe do podejmowania działań następczych w dziedzinach wskazanych w art. 3 ust. 1 u.o.s. Obowiązek w zakresie zgłoszeń zewnętrznych obejmuje zatem wszystkie organy publiczne, a w zakresie administracji samorządowej – organy jednostek samorządu terytorialnego. W praktyce obowiązki te obciążą organy wykonawcze, czyli wójta, burmistrza, prezydenta miasta (dalej: wójt), zarząd powiatu i zarząd województwa.