Zezwolenia na realizację inwestycji drogowej: najczęstsze wątpliwości JST
Już od ponad 20 lat zasady przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych określa tzw. specustawa drogowa. Jednak jednostki samorządu terytorialnego wciąż mają problemy z interpretacją jej przepisów. Dlatego odpowiadamy na 36 pytań dotyczących ubiegania się o zezwolenia na realizację inwestycji drogowej przez JST, uwzględniając przy tym bogate orzecznictwo ©℗
Ustawę z 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (dalej: specustawa drogowa) stosuje się do wszystkich dróg publicznych, o których mowa w ustawie z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (dalej: u.d.p.). Dotyczy ona zatem dróg gminnych, powiatowych, wojewódzkich i krajowych (art. 2 ust. 1 u.d.p.).
Kilka procedur w jednej
Określenie „specustawa drogowa” jest związane z tym, że zawiera ona w sobie wiele regulacji, które dotyczą m.in.:
- szczegółowych zasad w zakresie przygotowania, realizacji inwestycji budowlanej,
- przeniesienia prawa własności nieruchomości,
- ustalenia i wypłaty odszkodowania z tego tytułu.
W piśmiennictwie podkreśla się, że „szczególność omawianej ustawy polega przede wszystkim na tym, iż ze względu na specyficzny charakter inwestycji drogowej, jako inwestycji liniowej przebiegającej najczęściej przez wiele nieruchomości, ustawodawca połączył kilka odrębnych procedur i rozstrzygnięć administracyjnych w jedną procedurę, kończącą się decyzją o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, stanowiącą podstawę rozpoczęcia robót budowlanych w zakresie budowy drogi publicznej. Kumulacja kilku postępowań administracyjnych skutkuje więc wydaniem jednego rozstrzygnięcia administracyjnego, w którym następuje skonkretyzowanie lokalizacji inwestycji, wydzielenie geodezyjne i prawne obszaru mającego być zajętym pod przyszłą drogę publiczną oraz ocena technicznego projektu budowy drogi kończąca się zawartym w tym samym rozstrzygnięciu pozwoleniem na wykonywanie robót budowlanych. W decyzji tej orzeka się również o niezwłocznym wydaniu nieruchomości dla inwestora w celu rozpoczęcia robót budowlanych, a niekiedy także o ponownym dokonaniu oceny oddziaływania inwestycji drogowej na środowisko” (M. Wolanin, „Ustawa o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych. Komentarz”, Legalis).