Zmienione zasady gry w produkcji żywności ekologicznej
Nowa ustawa zwiększa uprawnienia organów nadzoru, ale i ułatwia prowadzenie działalności przetwórcom i rolnikom. Wprowadza też sankcje za używanie nieprawdziwych oznaczeń bio i eko
Od 7 lipca 2022 r. obowiązuje ustawa z 23 czerwca 2022 r. o rolnictwie ekologicznym i produkcji ekologicznej (Dz.U. poz. 1370; dalej: nowa ustawa). Ten nowy akt prawny zastąpił dotychczas obowiązującą ustawę z 25 czerwca 2009 r. o rolnictwie ekologicznym (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1324; dalej: stara ustawa). Nowa ustawa nie tylko wykonuje postanowienia unijnych przepisów, w tym rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 z 30 maja 2018 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych (Dz.Urz. UE z 2018 r. L 150, s. 1), lecz także bardziej kompleksowo reguluje kwestie produkcji ekologicznej, wprowadzając przy tym zupełnie nowe rozwiązania. Wszystko po to, aby z jednej strony ułatwić producentom działalność, a z drugiej zwiększyć i usprawnić nadzór nad produkcją (czemu służyć mają również wprowadzone nowe, surowe sankcje).
koniec z fałszywymi bio i eko
Ustawodawca chce skończyć z nieuprawnionym stosowaniem określeń „bio” i „eko”. Zdarza się bowiem, że nieuczciwi przedsiębiorcy, chcąc przyciągnąć konsumenta, kreują zielony wizerunek firmy w sposób nieuprawniony. Zarówno w materiałach reklamowych, jak i bezpośrednio na etykietach produktów wykorzystują „ekologiczną” nomenklaturę, choć nie mają do tego podstaw. Dlatego wprowadzono surowe kary pieniężne. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 8 nowej ustawy za stosowanie w reklamie lub w opisie handlowym produktu nieekologicznego oznaczeń zarezerwowanych dla produktów ekologicznych (typu „bio”, „eko”, „ekologiczny”, „organiczny”), grozi nieuczciwemu podmiotowi kara pieniężna w wysokości do 200 proc. korzyści majątkowej uzyskanej lub którą mógłby uzyskać za wprowadzone do obrotu produkty, nie niższa jednak niż 1000 zł. Podobnie za nieuprawnione wykorzystywanie logo produkcji ekologicznej UE grozi kara pieniężna w wysokości do 200 proc. korzyści majątkowej, którą dany podmiot uzyskał lub którą mógłby uzyskać za wprowadzone do obrotu produkty, nie niższa jednak niż 500 zł.