Statystyczna karta wypadku przy pracy - nowe zasady sporządzania
Od 1 stycznia 2023 r. obowiązuje zmieniony wzór statystycznej karty wypadku przy pracy. W nowym rozporządzeniu w sprawie statystycznej karty wypadku przy pracy określono także sposób i terminy jej sporządzania oraz przekazywania do właściwego urzędu statystycznego. Zmiana ta ma na celu ujednolicenie danych dotyczących wypadków przy pracy z normami Europejskiej Statystyki w Zakresie Wypadków przy Pracy (ESAW).
Pracodawcę obowiązują od 1 stycznia 2023 r. nowe zasady sporządzania i przesyłania do urzędu statystycznej karty wypadku przy pracy oraz jej nowy wzór. Do wypadków przy pracy zgłoszonych przed tą datą stosuje się przepisy dotychczasowe.
1. Obowiązek wypełnienia statystycznej karty wypadku przy pracy
Statystyczną kartę sporządza się na podstawie zatwierdzonego protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy albo na podstawie karty wypadku, w których stwierdzono, że wypadek jest wypadkiem przy pracy lub wypadkiem traktowanym na równi z wypadkiem przy pracy.
Wypadek przy pracy to nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w związku z pracą: 1) podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności lub poleceń przełożonych, |