Data publikacji: 07.06.2006
Jakie obowiązki wprowadza ustawa o radach pracowników
Ustawa powołująca rady pracowników weszła w życie 25 maja br. Jej przepisy do 23 marca 2008 r. stosuje się jedynie do pracodawców zatrudniających co najmniej 100 pracowników. Po tym terminie będzie ona miała zastosowanie również do pracodawców, którzy zatrudniają co najmniej 50 pracowników.
Prawo uczestnictwa pracowników w zarządzaniu przedsiębiorstwem, w tym prawo do informacji i konsultacji, staje się obecnie standardem zbiorowego prawa pracy. Poza związkami zawodowymi, radami pracowniczymi oraz europejskimi radami zakładowymi najnowszym obecnie reprezentantem pracowników, powołanym do życia ustawą z 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji (DzU nr 79, poz. 550), jest rada pracowników.
Jestem członkiem zarządu przedsiębiorstwa państwowego. Mamy w zakładzie działającą od wielu lat radę pracowniczą. Czy musimy mieć również radę pracowników?
Nie. Rada pracownicza to organ samorządu załogi, który na mocy odrębnych przepisów ustaw jest tworzony w przedsiębiorstwach państwowych, przedsiębiorstwach mieszanych zatrudniających co najmniej 50 pracowników oraz w państwowych instytucjach filmowych.
Ustawodawca, nie chcąc powielać reprezentacji pracowniczych w tych podmiotach, wyłączył obowiązek tworzenia obok rady pracowniczej rady pracowników. Radom pracowniczym przyznano prawo do uzyskiwania informacji i konsultacji na takich samych zasadach, jakie posiadają rady pracowników.