Data publikacji: 23.12.2006
Rola i funkcja Społecznej Inspekcji Pracy (cz. 1)
Społeczna Inspekcja Pracy jest służbą społeczną pełnioną przez pracowników. Ma na celu zapewnienie przez pracodawcę bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz ochronę uprawnień pracowniczych określonych w przepisach prawa pracy.
Jan Pióro
Zagadnienia związane z funkcjonowaniem Społecznej Inspekcji Pracy (SIP) w zakładzie pracy reguluje ustawa z 24 czerwca 1983 r. (DzU nr 35, poz. 163 ze zm. - dalej zwana ustawą). Zapisy ustawy wskazują przez odesłanie do przepisów prawa pracy, że w zakresie zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy w sferze zainteresowania społecznych inspektorów pracy jest zapewnienie przez pracodawcę bezpiecznych i higienicznych warunków pracy wynikających nie tylko z przepisów, lecz również z zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
WAŻNE
Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy - w odróżnieniu od przepisów - są regułami pozaprawnymi, tzn. nie są nigdzie określone w przepisach prawa, ale przepisy prawa odwołują się do nich, jako reguł postępowania wynikających z doświadczenia życiowego oraz przesłanek naukowych i technicznych.
Działalność SIP
Działalnością społecznych inspektorów pracy kieruje zakładowa organizacja związkowa. Społeczni inspektorzy pracy w zakresie swojego działania współdziałają z Państwową Inspekcją Pracy i odpowiednimi jednostkami organizacyjnymi innych organów nadzoru nad warunkami pracy, w szczególności Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Urzędu Dozoru Technicznego, Państwowej Straży Pożarnej.