Będzie jednolity system oceny stanu technicznego dróg
Wejście w życie rozporządzenia w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych wprowadza nowe obowiązki dla ich zarządców. Od 21 września będą oni musieli co najmniej raz w roku przeprowadzać inspekcje każdego obiektu
Obecnie obowiązujące przepisy wykonawcze, poza wąską regulacją określoną w rozporządzeniu ministra infrastruktury z 16 stycznia 2002 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących autostrad płatnych (Dz.U. nr 12, poz. 116), nie zawierają warunków użytkowania dróg. Powyższe zmieni się jednak z dniem wejścia w życie rozporządzenia ministra infrastruktury z 24 czerwca 2022 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych (Dz.U. poz. 1518; dalej r.s.p.t.d.d.p.), które zastąpi nie tylko przepisy wykonawcze wydane przez ministra infrastruktury 16 października 2002 r., lecz także m.in. rozporządzenie ministra transportu i gospodarki morskiej z 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. z 2016 r. poz. 124.).
Ustawowe zadania
By wskazać, na czym mają polegać nowe zadania zarządców dróg, należy przede wszystkim zauważyć, że podstawowym aktem prawnym odnoszącym się do infrastruktury drogowej w Polsce jest ustawa z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 1693). To właśnie w art. 20 tego aktu prawnego określono przykładowe zadania zarządców dróg, do których należą w szczególności: