Ewidencja reklamacji w księgach rachunkowych
Dokonując rozliczenia reklamacji, księgowy musi wiedzieć, jakie prawa i obowiązki związane są z faktem ujawnienia wad towaru, niedokładności w dostawie, w rachunku, w wykonaniu usługi itp.
Podstawy prawne i istota reklamacji
Sprzedawca jest odpowiedzialny wobec kupującego, jeżeli sprzedana przez niego rzecz ma wadę zmniejszającą jej wartość lub użyteczność (art. 556 Kodeksu cywilnego). Użyteczność należy oceniać z punktu widzenia celu nabycia, okoliczności zakupu bądź przeznaczenia rzeczy. Sprzedający odpowiada także, jeżeli okaże się, że rzecz nie posiada tych właściwości, o których istnieniu zapewnił kupującego, a ponadto gdy rzecz została kupującemu wydana w stanie niezupełnym. Jest to odpowiedzialność z tytułu rękojmi za wady fizyczne, która w większości przypadków może stanowić podstawę reklamacji składanych w przypadku ujawnienia się wad nabytego towaru. Należy pamiętać, że sprzedawca będzie odpowiadać także, jeżeli rzecz sprzedana stanowiła własność albo była obciążona prawem osoby trzeciej. W przypadku sprzedaży praw sprzedawca odpowiada ponadto za ich istnienie. Odpowiedzialność ta wynika z rękojmi za wady prawne.
Inną, poza rękojmią, podstawą reklamacji wadliwego towaru może być udzielona przez sprzedawcę gwarancja. W sytuacji gdy kupujący otrzyma od sprzedawcy dokument gwarancyjny jakości sprzedanej mu rzeczy, wystawca dokumentu (gwarant) jest zobowiązany do usunięcia wady fizycznej lub do dostarczenia rzeczy wolnej od wad, jeżeli wady ujawnią się w ciągu terminu określonego w gwarancji.
WAŻNE!
Jeśli w gwarancji nie podano innego terminu, obowiązuje ona przez rok od dnia wydania rzeczy kupującemu.
Rękojmia i gwarancja stanowią dwa niezależne od siebie tytuły odpowiedzialności sprzedającego za wady fizyczne. Kupujący może wykonywać uprawnienia z tytułu rękojmi, niezależnie od uprawnień wynikających z gwarancji.
Prawa i obowiązki wynikające z rękojmi
Kodeks cywilny stanowi (art. 560), że jeżeli rzecz sprzedana ma wady, kupujący może: