USTAWA z dnia 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym
Tworzenie rejestru najbardziej poufnych danych organizacji i przedsiębiorstw, w tym podmiotów o systemowym znaczeniu dla gospodarki, stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa obrotu w Polsce – ostrzega Krajowa Rada Biegłych Rewidentów w opublikowanym właśnie stanowisku
Od 2024 r. biegli rewidenci będą musieli digitalizować akta z prowadzonych badań i innych usług oraz przesyłać je wszystkie do PANA. Audytorzy twierdzą, że koszty nowych obowiązków mogą doprowadzić firmy audytorskie do bankructwa. Resort cyfryzacji i PANA nie podzielają tych obaw
Pierwszy senacki projekt zmiany ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw poszedł do kosza. Zastąpi go inny, który nie będzie już przewidywał zakazu łączenia doradztwa podatkowego z wszelkimi usługami atestacyjnymi i pokrewnymi wykonywanymi przez biegłych
Umowy zawierane z biegłym rewidentem, których przedmiotem jest badanie sprawozdań finansowych podmiotów gospodarczych, należą do umów rezultatu. Przy zawieraniu tych umów nie chodzi o samo badanie sprawozdań finansowych, lecz o opracowanie końcowych rezultatów tego badania wyrażonych w formie pisemnej. Nie ma zatem wątpliwości, że umowa o sporządzenie opinii (oceny) sprawozdania finansowego danego
Minister Finansów dokonał corocznej waloryzacji opłaty za rozpatrzenie wniosku o wpis na listę firm audytorskich. W roku 2023 wynosi ona 5564,87 zł i jest wyższa o 177,77 zł niż w 2022 r.
Firmy zaczynające inwentaryzację w październiku mają już niewiele czasu na zmianę audytora lub zatrudnienie go po raz pierwszy. Umowę na badanie sprawozdania za 2021 rok trzeba bowiem podpisać wcześniej, tak aby mógł uczestniczyć w czynnościach spisowych
Zmiana w ustawie o biegłych rewidentach