Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 20 lipca 2001 r., sygn. II SA/Wr 1604/00

      1. Nadzór nad działalnością samorządu województwa obejmuje z zasady wszystkie uchwały jego organów - sejmiku i zarządu województwa, chyba że określona uchwała zawiera wyłącznie oświadczenia woli, wywołujące jedynie skutki cywilnoprawne lub w zakresie prawa pracy, i nie posiada cech aktu z zakresu administracji publicznej. 2. Organ założycielski samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej ma

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 22 kwietnia 1999 r., sygn. II SA/Wr 1415/98

      1. Rozstrzygnięcie nadzorcze powinno być podjęte w ciągu 30 dni od daty doręczenia uchwały organowi nadzoru przez wójta lub burmistrza. 2. Przepis art. 12 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi /Dz.U. nr 35 poz. 230 ze zm./ pozwala radzie gminy określić, w drodze uchwały, dla terenu gminy /miasta/ liczbę punktów sprzedaży napojów

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 21 sierpnia 1998 r., sygn. II SA/Wr 1056/97

      Organ, który udzielił zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych spółce cywilnej obejmującej więcej niż dwóch wspólników i wpisanej do ewidencji działalności gospodarczej jako podmiot prowadzący taką działalność, nie może na zasadzie art. 18 ust. 8 pkt 4 ustawy z dnia 12 listopada 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi /Dz.U. nr 35 poz. 230 ze zm./ orzec o wygaśnięciu

    • gavel
      Orzeczenie

      Postanowienie NSA z dnia 11 maja 1998 r., sygn. II SA/Wr 406/98

      Zarządzenie o utworzeniu lub likwidacji publicznego zakładu opieki zdrowotnej nie jest też przepisem miejscowym o charakterze powszechnie obowiązującym w sensie art. 20 i art. 21 ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o terenowych organach rządowej administracji ogólnej /Dz.U. nr 21 poz. 123 ze zm./. Zarządzenie wojewody o likwidacji publicznego zakładu opieki zdrowotnej, jako mające charakter organizacyjny

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 3 marca 1998 r., sygn. II SA/Wr 461/97

      Skoro ustawa nakazuje cofnąć już wydane zezwolenie w przypadku nieprzestrzegania zasad obrotu napojami alkoholowymi, nie pozostawiając tu organowi miejsca na uznanie /"zezwolenie (...) cofa się"/, to sprzedaż napojów alkoholowych w trakcie postępowania zmierzającego do uzyskania zezwolenia na obrót alkoholem, ale jeszcze przed jego wydaniem, jest okolicznością, która nie może być obojętna przy ocenie

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 4 grudnia 1997 r., sygn. II SA/Wr 535/97

      1. Gminny program profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, o którym mowa w art. 4[1] ust. 1 i 2 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi /Dz.U. nr 35 poz. 230 ze zm./ nie jest aktem normatywnym powszechnie obowiązującym, o jakim mowa w art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. 1996 nr 13 poz. 74

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 6 maja 1997 r., sygn. II SA/Wr 648/96

      1. Włączenie w drodze uchwały gminy do planu zagospodarowania przestrzennego tej gminy terenu sąsiedniej gminy, stanowi naruszenie zasady samodzielności działania każdej gminy, określonej w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. 1996 nr 13 poz. 74 ze zm./, jak też wykracza poza kompetencje rady gminy stanowiącej o uchwalonym planie. 2. Gmina mająca status uzdrowiska

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 3 kwietnia 1997 r., sygn. II SA/Wr 1367/96

      1. Zarzut naruszenia przez organ gminy zasady równości podmiotów gospodarczych wobec prawa przy wydaniu decyzji, odmawiającej wydania zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych, nie może uzasadniać uchylenia tej decyzji przez Naczelny Sąd Administracyjny, jeżeli rozstrzygnięcie odpowiada zasadom przeciwdziałania alkoholizmowi i ograniczania dostępności do alkoholu, o jakich mowa w preambule oraz art

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 18 marca 1997 r., sygn. II SA/Wr 511/96

      Wygaśnięcie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych w razie likwidacji punktu sprzedaży alkoholu wymaga stwierdzenia w trybie decyzji administracyjnej.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 10 października 1996 r., sygn. II SA/Wr 421/96

      Powołanie do komisji konkursowej dla przeprowadzenia konkursu na stanowisko kierowników publicznych zakładów opieki zdrowotnej przedstawiciela związku zawodowego jest wymagane tylko w wypadku, gdy związek zawodowy ma swoje struktury organizacyjne w zakładzie pracy, w którym ma być w drodze konkursu powołany kierownik zakładu. Jeżeli związek zawodowy nie ma struktury organizacyjnej w danym zakładzie

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 27 sierpnia 1996 r., sygn. II SA/Wr 444/96

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 14 grudnia 1995 r., sygn. SA/Wr 101/95

      Określone w uchwale Rady Miejskiej pojęcie "(...) bezpośredniej styczności węzłów komunikacji zbiorowej" oznacza miejsca, które przylegają i sąsiadują z dworcami i stacjami kolejowymi, stacjami autobusowymi itp. Pojęcia "węzła kolejowego" nie można ograniczać do budynku dworca kolejowego lub autobusowego. Dworcem lub stacją komunikacji zbiorowej jest cały zespół obiektów i urządzeń służących do kierowania

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 15 listopada 1995 r., sygn. SA/Wr 1634/95

      Pojęcie "zakładu pracy" w kontekście ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi /Dz.U. nr 35 poz. 230 ze zm./ winno być stosowane i interpretowane bardzo szeroko - jako "zakład pracy" należy w tym przypadku określić każde miejsce pracy, w którym zleca się wykonanie pracy, a następnie za świadczoną pracę, wypłaca się wynagrodzenie - niezależnie od

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 15 marca 1995 r., sygn. SA/Wr 1571/94

      1. Alkoholem pochodzącym z nielegalnych źródeł w rozumieniu art. 18 ust. 6 ustawy z dnia 17 kwietnia 1993 r. o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi /Dz.U. nr 40 poz. 184/ nie jest alkohol nabyty przez hurtownika, którego firmy brak w wykazie uprawnionych do hurtowego obrotu takim towarem. Zwrot "pochodzących z nielegalnych źródeł" dotyczy w szczególności sytuacji

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 15 lutego 1994 r., sygn. SA/Wr 2162/93

      1. Gminny program profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych /art. 12 ust. 4 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi - Dz.U. nr 35 poz. 230 ze zm./ powinien być zatwierdzony w drodze uchwały rady gminy. 2. Ustalenie przez radę gminy liczby punktów sprzedaży napojów zawierających powyżej 4, 5 procent alkoholu bez uprzedniego lub jednoczesnego

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 21 grudnia 1993 r., sygn. SA/Wr 1739/93

      Przeniesienie do uchwały rady gminy w sprawie ustalenia liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych i zasad usytuowania miejsc sprzedaży napojów alkoholowych przepisów ustawowych o warunkach wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych, cofania i wygasania tych zezwoleń oraz zakazów sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych i nadanie tym przepisom charakteru bezpośredniej regulacji

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 26 marca 1993 r., sygn. SA/Wr 92/93

      Skoro przepis par. 2 ust. 2 rozporządzenia Ministra Handlu Wewnętrznego i Usług z dnia 6 maja 1983 r. w sprawie szczegółowych zasad usytuowania punktów sprzedaży napojów alkoholowych oraz trybu wydawania zezwoleń na sprzedaż tych napojów /Dz.U. nr 25 poz. 119 ze zm./ ustanawia jedyny wyjątek od zasady, to jak każde rozwiązanie wyjątkowe musi być stosowany ściśle. Nie może być stosowany jako wskazówka

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 14 stycznia 1993 r., sygn. SA/Wr 1091/92

      Warunek zakomunikowania stronie znanego organowi z urzędu faktu /art. 77 par. 4 Kpa/ wyczerpania limitu punktów sprzedaży /art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi - Dz.U. nr 35 poz. 230 ze zm./ spełnia też doręczenie stronie notatki służbowej wyjaśniającej stan prawny dotyczący ustalania limitu oraz zawierającej wyciąg z rejestru

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 13 października 1992 r., sygn. SA/Wr 771/92

      Wskazanie na przypadki załatwienia podobnych spraw z naruszeniem prawa może skutkować jedynie wszczęciem postępowania weryfikacyjnego względem wydanych w owych sprawach decyzji administracyjnych. Z zasady równości wobec prawa wynika dla organów administracji publicznej powinność jednakowego traktowania stron tylko wówczas, gdy uwzględnienie wniosku strony mieści się w granicach prawa i faktycznych

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 18 września 1992 r., sygn. SA/Wr 842/92

      Decyzja administracyjna odmawiająca zezwolenia na sprzedaż alkoholu z powodu wyczerpania limitu punktów sprzedaży /art. 12 ust. 1 i art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi - Dz.U. nr 35 poz. 230 ze zm./ winna wskazywać na akt normatywny ustalający ten limit, rozmiar limitu i aktualny stan jego rzeczywistego wykorzystania.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 11 września 1992 r., sygn. SA/Wr 848/92

      1. Przyjmując, że wydawanie zezwoleń na prowadzenie sprzedaży alkoholu w przypadku zwolnienia się objętych limitem punktów sprzedaży należy do sfery uznania administracyjnego organów orzekających, to musimy też pilnować rygorów jakimi obwarowane jest korzystanie z owego uznania - nie zaś posługiwać się argumentacją stosowaną w uzasadnieniu decyzji o charakterze prawnie związanym /art. 18 ust. 1 ustawy

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 17 lipca 1992 r., sygn. SA/Wr 517/92

      Trwałą przeszkodą o charakterze faktycznym, wykluczającą traktowanie wzajemnego położenia obiektów i miejsc wymienionych w art. 18 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi /Dz.U. nr 35 poz. 230 ze zm./ a punktu sprzedaży alkoholu w kategoriach ustawowego pojęcia "w pobliżu", może być odpowiednio szeroki ciek wodny bez bliskich przepraw,

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 29 kwietnia 1992 r., sygn. SA/Wr 352/92

      1. Nie jest rzeczą organu administracji państwowej właściwego w sprawach zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych orzekanie o "bezprawności" czy też "legalności" zajmowania lokalu użytkowego przez podmiot gospodarczy prowadzący punkt sprzedaży napojów alkoholowych na podstawie wcześniej udzielonego zezwolenia i wyprowadzenie z takiego ustalenia konsekwencji prawnych w postaci decyzji o wygaśnięciu

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 20 lutego 1992 r., sygn. SA/Wr 3/92

      Odległość mierzona w linii prostej pomiędzy "granicą obiektów i miejsc" wymienionych w art. 18 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi /Dz.U. nr 35 poz. 230 ze zm./ jest podstawą ustaleń, które mogą i powinny być modyfikowane tylko wówczas, gdy trwałe przeszkody o charakterze faktycznym wykluczają traktowanie wzajemnego ich położenia w

    close POTRZEBUJESZ POMOCY?
    Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00