Wyrok NSA z dnia 30 grudnia 1991 r., sygn. SA/Gd 1270/91
Projektowana zabudowa działki musi uwzględniać uzasadniony interes właścicieli sąsiednich nieruchomości /art. 5 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 24 października 1974 r. - Prawo budowlane - Dz.U. nr 38 poz. 229 ze zm./, a w tym przede wszystkim warunek takiego usytuowania obiektów budowlanych, aby nie uniemożliwiały one prawidłowej i optymalnej zabudowy nieruchomości sąsiednich także w bliżej nie określonej
Jeśli ograniczenie prawa własności wynikające z ustawy z 12 lipca 1984 r. o planowaniu przestrzennym /Dz.U. 1989 nr 17 poz. 99 ze zm./ powoduje, że właściciel nieruchomości zostaje pozbawiony prawa rozporządzania nią zgodnie ze swoimi interesami, nieruchomość taka powinna być wykupiona lub zamieniona na inną, nie objętą ograniczeniem.
Przewidziana w art. 31 ust. 4 ustawy z dnia 10 maja 1990 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych /Dz.U. nr 32 poz. 191 ze zm./ utrata mocy obowiązującej aktów prawa miejscowego następuje z chwilą ogłoszenia wykazów, o których mowa w tym przepisie.
Bez znaczenia jest, czy cel określony w decyzji o wywłaszczeniu i cel, na który jest obecnie użytkowana wywłaszczona nieruchomość należą do tej samej kategorii, określonej jako "użyteczność publiczna" bowiem zgodnie z art. 69 ust. 1 ustawy z dnia 29 kwietnia 1985 r. o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości /Dz.U. 1991 nr 30 poz. 127/ przesłanki zwrotu zależą od zapisów w decyzji o wywłaszczeniu
Z chwilą ogłoszenia wykazu działek przeznaczonych do zbycia organ administracyjny jest związany warunkami zbycia i trybem przewidzianym dla załatwienia wniosków złożonych w wyniku tego ogłoszenia.
Przy rozpoznawaniu sprawy w zakresie stosowania art. 66 dekretu z dnia 6 maja 1953 r. - Prawo górnicze /Dz.U. 1978 nr 4 poz. 12 ze zm./ nie można pominąć skutków zastosowania przez właściwe organy art. 40 ustawy z dnia 24 października 1974 r. - Prawo budowlane /Dz.U. nr 38 poz. 229 ze zm./.
Wydanie przez organ I instancji decyzji o nakazaniu najemcy przeprowadzenia się do poprzednio zajmowanego lokalu może nastąpić wyłącznie po ustaleniu, że w wyniku przeprowadzonego remontu zlikwidowany został stan zagrożenia życia lub mienia osób zamieszkujących budynek.
Podmiotem uprawnionym do wystąpienia z wnioskiem do organu gminy o wydanie zezwolenia na usunięcie drzewa z terenu cmentarza jest użytkownik - jednostka zarządzająca cmentarzem, a nie osoba mająca prawo do grobu /art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych - Dz.U. 1972 nr 47 poz. 298 ze zm./.
Znowelizowane przepisy ustawy z dnia 29 kwietnia 1985 r. o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości /Dz.U. 1991 nr 30 poz. 127 ze zm./ nie przewidują ustalania opłaty za użytkowanie wieczyste gruntu w drodze decyzji administracyjnej.
1. Przy wydawaniu pozwolenia na budowę, dotyczącego adaptacji strychu na cele mieszkalne, organ budowlany nie jest uprawniony do oceny, czy wybudowany przez wnioskodawcę lokal zostanie mu przydzielony. 2. Wydanie pozwolenia na adaptację strychu na cele mieszkalne, bez uprzedniego podania w wykazie do publicznej wiadomości budynku, w którym ta adaptacja ma być dokonana, dotknięte jest nieważnością z
1. Przy wydawaniu pozwolenia na budowę dotyczącego adaptacji strychu na cele mieszkalne organ budowlany nie jest uprawniony do oceny, czy wybudowany przez wnioskodawcę lokal zostanie mu przydzielony. 2. Wydanie pozwolenia na adaptację strychu na cele mieszkalne bez uprzedniego podania do publicznej wiadomości budynku, w którym taka adaptacja ma być dokonana, dotknięte jest nieważnością z powodu rażącego
Budynki, co do których nie zostały podjęte przez właściwy organ nadzoru budowlanego, decyzje o rozbiórce nie mogą być traktowane jako "budynki substandardowe" w rozumieniu przepisów o czynszach za lokale mieszkalne - i to bez względu na ich rzeczywisty stan techniczny.
1. Przepisy art. 40 ust. 4 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych /Dz.U. nr 14 poz. 60 ze zm./ oraz rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 24 stycznia 1986 r. /Dz.U. nr 6 poz. 33 ze zm./ należy traktować jako podstawę prawną decyzji administracyjnej nakładającej obowiązek uiszczenia kary pieniężnej za niedotrzymanie warunków określonych w zezwoleniu na zajęcie pasa drogowego oraz ustalającej
Art. 69 ust. 1 ustawy z dnia 29 kwietnia 1985 r. o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości /Dz.U. 1991 nr 30 poz. 127 ze zm./ ma także zastosowanie do nieruchomości wywłaszczanych na podstawie przepisów rozdziału 3 dekretu z dnia 26 kwietnia 1949 r. o nabywaniu i przekazywaniu nieruchomości niezbędnych dla realizacji narodowych planów gospodarczych /t.j. Dz.U. 1952 nr 4 poz. 31/, jeżeli nieruchomość
1. Organ orzekający w sprawie zezwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego wybudowanego bez pozwolenia na budowę nie ma obowiązku dokonywania ustaleń, czy inwestorowi przysługuje prawo do dysponowania nieruchomością. 2. Udzielenie zezwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego /art. 42 ustawy z dnia 24 października 1974 r - Prawo budowlane - Dz.U. nr 38 poz. 229 ze zm./ nie przesądza praw właścicielskich
Na podstawie art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 24 października 1974 r. - Prawo budowlane /Dz.U. nr 38 poz. 229 ze zm./ nie może być orzeczone wstrzymanie robót budowlanych tylko dlatego, że inwestor utracił prawo do dysponowania nieruchomością.
Samowolne wykonanie ogrodzenia ogólnodostępnego terenu osiedla mieszkaniowego, z przeznaczeniem na parking dla samochodów tylko niektórych mieszkańców osiedla, i wyłączenie wskutek tego możliwości korzystania z tego terenu przez innych mieszkańców stanowi niedopuszczalne pogorszenie warunków użytkowych w rozumieniu art. 37 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 24 października 1974 r. - Prawo budowlane /Dz.U.
Przewidziana w art. 5 ust. 1 pkt 6 i ust. 2 ustawy z dnia 24 października 1974 r. - Prawo budowlane /Dz.U. nr 38 poz. 229 ze zm./ ochrona uzasadnionych interesów osób trzecich obejmuje nie wszystkie, a w każdym razie nie subiektywnie pojęte przez te osoby interesy, lecz interesy przedmiotowo i normatywnie zobiektywizowane i skonkretyzowane.
Realizacja inwestycji w postaci budowy ulicy, stanowiąca negatywną przesłankę rozstrzygnięcia w zakresie zwrotu wywłaszczonej nieruchomości na podstawie art. 69 ust. 1 ustawy z dnia 29 kwietnia 1985 r. o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości /Dz.U. 1991 nr 30 poz. 127/, musi wiązać się z konkretnymi robotami i nakładami inwestycyjnymi, wskazującymi na wykonanie takiego obiektu budowlanego