ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie utworzenia Ministerstwa Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej i zniesienia Ministerstwa Gospodarki
1. Zasadnicza odmienność między gospodarką komunalną a działalnością gospodarczą polega głównie na tym, że gospodarka komunalna nie ma celu zarobkowego. Musi się ona mieścić w ramach działalności komunalnej, a jej obligatoryjnym celem pozostaje wykonywanie zadań własnych gminy, a w tym zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty /zadań użyteczności publicznej/. Gmina jest przede wszystkim organem władzy
Przepis art. 101 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym /t.j. Dz.U. 2001 nr 142 poz. 1591 ze zm./ nie uprawnia radnego gminy do zaskarżenia uchwały podjętej przez radę gminy, jeżeli nie legitymuje się on własnym interesem prawnym jako osoby fizycznej, a jedynym uzasadnieniem skargi jest działanie w interesie mieszkańców gminy. Skarga wniesiona bezpośrednio po skierowaniu do rady gminy
Radny powiatu może być członkiem władz zarządzających spółki utworzonej przez gminę (art. 25b ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, jednolity tekst: Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.; art. 24f ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, jednolity tekst: Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.).
Niemożność uznania za nieważne głosów radnych oddanych wbrew zasadom określonym przed głosowaniem przez komisję skrutacyjną i zweryfikowanie wyniku głosowania tajnego przez przeprowadzenie drugiego głosowania stanowi obejście przepisów art. 31 ust. 3 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym - t.j. Dz.U. 2001 nr 142 poz. 1592 ze zm./ i niedopuszczalną reasumpcję głosowania.
Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. o stowarzyszeniach /t.j. Dz.U. 2001 nr 79 poz. 855/ nie przyznaje prawa skargi do sądu administracyjnego na wykonywanie przez organy nadzoru nad stowarzyszeniami. Stosowanie przez organy nadzoru środków przewidzianych w ustawie z dnia 5 lipca 1990 r. Prawo o zgromadzeniach /Dz.U. nr 51 poz. 297 ze zm./ należy do oceny tego organu. Zastosowanie przewidzianych środków
1. Niedopuszczalne jest głosowanie nad uchwałą rady stwierdzającą odwołanie zarządu w głosowaniu tajnym. Ma ona bezwzględnie charakter deklaratoryjny, potwierdzający skutki prawne zaistniałe wskutek głosowania tajnego. Podejmowanie takiej uchwały, oczywiście już w głosowaniu jawnym, musiałoby doprowadzić do ujawnienia wcześniejszego sposobu głosowania tajnego i do kolizji wyników obu głosowań, gdyby
Uchwała rady gminy w sprawie przyjęcia rezygnacji ze stanowiska wójta podlega zaskarżeniu do Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Do wyłącznej kompetencji organu wykonawczego gminy należy przekazywanie jednostkom pomocniczym składników mienia do korzystania. Nie musi on uzyskiwać, w razie braku zasad ustalonych przez radę gminy, zgody rady na przekazanie składników mienia gminnego dla jednostek pomocniczych gminy.
Rozporządzenie wojewody o połączeniu kilku istniejących parków krajobrazowych jest rozporządzeniem o utworzeniu nowego parku krajobrazowego.
Po wejściu w życie ustawy z dnia 5 grudnia 2002 r. o zmianie ustawy o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa, ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 240, poz. 2055) Minister Skarbu Państwa jest właściwy do reprezentowania Skarbu Państwa w sprawach o roszczenia z art. 10 ustawy z dnia 23 lutego 1991 r. o uznaniu
Przepis art. 59 ustawy z 16 lipca 1998 r Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików wojewódzkich (Dz. U. Nr 95, poz. 602 ze zm.) wyklucza możliwość odpowiedniego stosowania art. 130 k.p.c.
Art. 58 ust. 1, 59 i 205 ust. 1 ustawy z 16 lipca 1998r. Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików wojewódzkich ( Dz.U. Nr 95 , poz. 602 ze zm.) ma zastosowanie tylko do skarg i odwołań przewidzianych w ustawie; nie ma natomiast zastosowania do protestów wyborczych oraz zażaleń wnoszonych od orzeczeń wydanych przez sądy okręgowe w wyniku rozpoznania protestów.
1. Podejmowanie przez rady gmin uchwał w sprawach podatków i opłat lokalnych /art. 18 ust. 2 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym - Dz.U. 1996 nr 13 poz. 74 ze zm. oraz art. 11 ust. 11 pkt 5 ustawy z dnia 7 października o regionalnych izbach obrachunkowych - Dz.U. 2001 nr 55 poz. 577 ze zm./ jest pojęciem szerszym niż ustalanie wysokości podatków i opłat lokalnych /art. 168 Konstytucji