Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 20 stycznia 2003 r., sygn. II SA 659-660/02

Uchwała rady gminy w sprawie przyjęcia rezygnacji ze stanowiska wójta podlega zaskarżeniu do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

 

Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu sprawy ze skargi Marka Dz. na uchwały Rady Gminy R. z dnia 2 listopada 2001 r. (...) i (...) w przedmiocie przyjęcia rezygnacji wójta i Zarządu Gminy R. - stwierdza nieważność zaskarżonych uchwał, (...).


UZASADNIENIE

Na podstawie art. 28d ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym /Dz.U. 1996 nr 13 poz. 74 ze zm./ Rada Gminy w R. wymienionymi uchwałami przyjęła rezygnację Marka Dz. ze stanowiska wójta gminy i rezygnację siedmioosobowego zarządu gminy - z dniem podjęcia uchwał.

Marek Dz. zaskarżył je do Naczelnego Sądu Administracyjnego w trybie art. 101 ust. 1 ustawy i wniósł o stwierdzenie ich nieważności z powodu rażącego naruszenia art. 14 ust. 1 ustawy i art. 61 kodeksu cywilnego. W uzasadnieniu skargi podał, że rezygnację złożoną w dniu 27 września 2001 r. na ręce przewodniczącego rady gminy cofnął dnia 12 października 2001 r., a więc jeszcze przed zwołaniem i obradami sesji, co - jego zdaniem - było skuteczne według art. 61 Kc i powodowało, że przyjęcie rezygnacji stało się bezprzedmiotowe. Ponadto przy uchwaleniu porządku obrad i przyjmowania rezygnacji nie uzyskało większości głosów - z 20 radnych uczestniczących w głosowaniu "za" i "przeciwko" było po 10 radnych, a liczenie podwójne głosu przewodniczącego rady gminy było bezprawne w świetle art. 14 ust. 1 ustawy.

Przewodniczący rady gminy wniósł o odrzucenie lub o oddalenie skargi. Pierwszy wniosek powiązał z możliwością zaskarżenia w trybie art. 101 ust. 1 ustawy jedynie uchwał rady gminy skierowanych na zewnątrz, służących organizowaniu i normowaniu stosunków społecznych i gospodarczych w gminie, którymi nie są uchwały podejmowane w sprawach indywidualnych jako pozbawione cech aktów z zakresu administracji publicznej. Według uchwały Sądu Najwyższego z dnia 8 października 1992 r. III AZP 23/92 uchwała rady gminy o odwołaniu członka zarządu nie może być przez niego zaskarżona do sądu administracyjnego na podstawie art. 101 ustawy o samorządzie gminnym i analogicznie należy potraktować uchwałę o przyjęciu rezygnacji z funkcji członka zarządu. Drugi natomiast wniosek uzasadnił skuteczną rezygnację skarżącego ze stanowiska wójta z chwilą jej złożenia przewodniczącemu rady gminy, brakiem zgody rady gminy na cofnięcie rezygnacji i następstwami jej przyjęcia przez radę gminy. Ponadto zwrócił uwagę na zbędność głosowania nad porządkiem obrad w niezmienionym kształcie i niedopuszczalność uczestnictwa skarżącego w głosowaniu nad przyjęciem jego rezygnacji ze stanowiska wójta, wbrew art. 25a tej ustawy, wskutek czego obie uchwały przy rozkładzie głosów 10:9 spełniały wymóg uzyskania zwykłej większości głosów.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00