Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 4 stycznia 1982 r., sygn. I SA 2476/81

      1. Z zakresu delegacji zawartej w art. 63 ust. 5 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. - Prawo lokalowe /Dz.U. nr 14 poz. 84/ oraz treści zarządzenia nr 82 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 15 listopada 1974 r. w sprawie mieszkań przeznaczonych dla funkcjonariuszy Milicji Obywatelskiej oraz remontu mieszkań zajmowanych przez tych funkcjonariuszy /Dz.Urz. MSW nr 6 poz. 20 ze zm./, które w par. 1 stwierdza

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 7 października 1983 r., sygn. I SA 227/83

      Równoważnik pieniężny za remont mieszkania nie jest dodatkiem do uposażenia o charakterze stałym i nie przysługuje funkcjonariuszowi Milicji Obywatelskiej, który nie pełni służby lub nie pobiera nauki /art. 76 ust. 3 ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o służbie funkcjonariuszy Milicji Obywatelskiej - Dz.U. 1973 nr 23 poz. 136 ze zm. oraz par. 31 ust. 2 zarządzenia nr 82 Ministra Spraw Wewnętrznych z

    • gavel
      Orzeczenie

      Postanowienie NSA z dnia 12 listopada 1990 r., sygn. II SA 749/90

      Komisje Kwalifikacyjne do spraw byłych funkcjonariuszy Służby Bezpieczeństwa dokonują tylko ocen co do przydatności tych funkcjonariuszy do służby w organach podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych stosując kryteria polityczno-społeczne i zawodowe. Opinie wyżej wymienionych komisji nie są decyzjami administracyjnymi, bowiem stosunek pracy funkcjonariuszy Urzędu Ochrony Państwa, Policji czy pracownika

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 24 lutego 1991 r., sygn. II SA 1188/91

      1. W zakresie nieuregulowanym odmiennie w ustawie o Policji i przepisach wydanych na jej podstawie, do postępowania w sprawach zwolnienia funkcjonariuszy - policjantów ze służby ma zastosowanie Kodeks postępowania administracyjnego. Wynika to z art. 1 par. 1 pkt 1 i par. 2 pkt 1, albowiem nie ma tu zastosowania przepis art. 3 par. 3 pkt 2 tego kodeksu. Sprawa zwolnienia ze służby wykracza poza sprawę

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 9 kwietnia 1991 r., sygn. II SA 237/91

      1. Wprowadzenie rozróżnienia statusu pracowników merytorycznych powszechnych jednostek prokuratury w tym samym akcie prawnym - art. 45 ust. 1 i art. 98 ustawy z dnia 20 czerwca 1985 r. o prokuraturze /t.j. Dz.U. 1991 nr 25 poz. 103/ - wskazuje, że odesłanie zawarte w art. 100 omawianej ustawy nie zmienia treści stosunku pracy asesora i wszelkich konsekwencji prawnych wiążących się z tym stosunkiem.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 5 czerwca 1991 r., sygn. II SA 35/91

      1. Stosunek służbowy policjanta jest stosunkiem administracyjnym, a decyzje o nawiązaniu i rozwiązaniu tego stosunku są decyzjami administracyjnymi wydanymi w wyniku postępowania administracyjnego. 2. Zawarte w art. 32 ust. 2 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji /Dz.U. nr 30 poz. 179/ wyłączenie dochodzenia roszczeń policjantów w drodze sądowej utraciło moc na podstawie art. 3 ustawy z dnia 24

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 5 września 1991 r., sygn. I PRN 39/91

      Funkcjonariusz Policji może dochodzić roszczeń majątkowych ze stosunku służbowego przed wyższym przełożonym w drodze administracyjno-prawnej. Do decyzji ostatecznych w tego rodzaju sprawach stosuje się przepis art. 196 § 1 k.p.a. o zaskarżeniu decyzji do sądu administracyjnego. W związku z istnieniem tej drogi postępowania wyłączona jest dopuszczalność dochodzenia roszczeń ze stosunku służbowego policjanta

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 24 września 1991 r., sygn. II SA 709/91

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 15 listopada 1991 r., sygn. II SA 872/91

      1. Forma rozkazu nie może być, wbrew prawu, używana do nawiązywania i rozwiązywania stosunku służbowego; w art. 32 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji /Dz.U. nr 30 poz. 179/ expressis verbis postanowiono, że mianowanie policjanta na stanowisko, przenoszenie oraz zwolnienie ze służby następuje w formie decyzji administracyjnej. 2. Wprawdzie art. 44 ust. 1 powyższej ustawy dopuszcza

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 26 listopada 1991 r., sygn. II SA 937/91

      Nie jest dopuszczalna taka interpretacja jakiegokolwiek przepisu prawa, która by naruszała zagwarantowane konstytucyjnie prawa obywatelskie lub była sprzeczna z ratyfikowanymi przez Polskę aktami międzynarodowymi, a także pozostawała w sprzeczności z innymi przepisami obowiązujących ustaw.

    • gavel
      Orzeczenie

      Postanowienie NSA z dnia 29 listopada 1991 r., sygn. II SAB 57-61/91

      W sprawach ze stosunku służbowego policjantów decyzje administracyjne wydaje się tylko w przypadkach mianowania policjanta, przenoszenia oraz zwolnienia ze stanowiska /art. 32 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji - Dz.U. nr 30 poz. 179/. Delegowanie policjanta i odwoływanie z delegacji następuje w formie aktu administracyjnego nie będącego decyzją w rozumieniu art. 104 lub art. 105 Kpa.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 16 grudnia 1991 r., sygn. SA/Kr 1391/91

      Uprawnienie prokuratora do wniesienia skargi na uchwałę rady gminy wynika z art. 182 Kpa oraz art. 5 ust. 3 w związku z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1985 r. o prokuraturze /Dz.U. 1991 nr 25 poz. 103 ze zm./.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 4 marca 1992 r., sygn. II SA 85/92

      Z treści art. 43 ust. 3 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji /Dz.U. nr 30 poz. 179/ wynika wprost, że zamiar zwolnienia policjanta ze służby, z uwagi na jej ważny interes musi być podany w takim terminie by zarząd odpowiedniej struktury związkowej mógł dokonać wnikliwej oceny policjanta, jego służby, zachowania, kwalifikacji, itp. i przedstawić tę opinię na piśmie organowi decyzyjnemu. Organ,

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 28 kwietnia 1992 r., sygn. I SA 376/92

      1. Nie zachodzi potrzeba wzywania przez prokuratora organu samorządu terytorialnego do usunięcia naruszenia przed zaskarżeniem uchwały do sądu administracyjnego, jak wymaga tego przepis art. 101 ust. 1 ustawy o samorządzie terytorialnym. Prokurator jest legitymowany do zaskarżania uchwały rady gminy, nie będącej uchwałą w sprawie z zakresu administracji publicznej na podstawie art. 5 ust. 3 ustawy

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 29 kwietnia 1992 r., sygn. II SA 51/92

      1. Przepisy art. 38 ust. 2 pkt 1 i ust. 4 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji /Dz.U. nr 30 poz. 179/ nie mają zastosowania do funkcjonariuszy, o których mowa w art. 149 ust. 2 tej ustawy w związku z art. 131 ust. 2 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Urzędzie Ochrony Państwa /Dz.U. nr 30 poz. 180/. 2. Bezprzedmiotowe jest powoływanie się na art. 43 ust. 1 ustawy o Policji /art. 31 ust. 1 ustawy

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 15 maja 1992 r., sygn. SA/Wr 457/92

      Zakwalifikowanie poborowego do służby w oddziałach prewencji policji i wpisanie go przez organy Policji na listę kandydatów do tej służby bez uprzedniego skierowania organu administracji wojskowej nie stanowi przeszkody do powołania go do odbycia czynnej służby wojskowej /art. 44 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej - Dz.U. 1992 nr 4 poz. 16 oraz

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 12 czerwca 1992 r., sygn. II SA 701/92

      Kontroli sądu nie podlega treść opinii. Okresowe opiniowanie policjantów uregulowane w art. 35 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji /Dz.U. nr 30 poz. 179/, ma charakter postępowania wewnętrznego Policji. Sąd kontrolując decyzję w przedmiocie zwolnienia policjanta ze służby bada jedynie, czy opinia będąca podstawą zwolnienia /art. 41 ust. 1 pkt 2 ustawy/ została wydana z zachowaniem trybu przewidzianego

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 30 czerwca 1992 r., sygn. II SA 161/92

      Ustawa z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji /Dz.U. nr 30 poz. 179 ze zm./ nie przewiduje możliwości jedynie zwolnienia czy też odwołania ze stanowiska służbowego policjanta ani odwołania ze stanowiska /zwolnienia/ połączonego z przeniesieniem do grupy rezerwowej bez zmiany uposażenia.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 14 sierpnia 1992 r., sygn. II SA 920/92

      Stosownie do art. 100 ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1985 r. o Prokuraturze /Dz.U. 1991 nr 25 poz. 103/, Prokurator Generalny może, z zachowaniem trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia, zwolnić asesora powszechnej jednostki prokuratury ze służby, które to zwolnienie ma charakter uznaniowy. Uznaniowość nie może oznaczać dowolności, a więc ocena przydatności asesora do pełnienia funkcji prokuratora musi

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok Składu 7 Sędziów SN z dnia 25 września 1992 r., sygn. WRN 97/92

      Reguły ustrojowe wynikające z przepisów ustawy z dnia 20 czerwca 1985 r. o prokuraturze (j.t. Dz.U. z 1991 r., nr 25, poz. 103 z późn. zm.) dopuszczają możność wykonywania wszelkich Funkcji Prokuratora Generalnego przez jego zastępców, a tym samym dopuszczają również składanie przez nich rewizji nadzwyczajnej; pomimo braku szczegółowej w tej kwestii regulacji ustawowej.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 11 grudnia 1992 r., sygn. II SAB 84/92

      Każdy składnik uposażenia policjanta daje podstawę do odpowiedniego roszczenia cząstkowego /art. 100, art. 104 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji - Dz.U. nr 30 poz. 179 oraz wydane na podstawie art. 104 ust. 3 cyt. ustawy zarządzenie nr 106 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 12 listopada 1990 r. w sprawie dodatków o charakterze stałym do uposażenia policjantów - Dz.Urz. MSW.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 30 grudnia 1992 r., sygn. II SA 2318/92

      Gwarancje trwałości stosunku służbowego odnoszą się również do tych policjantów, o których mowa w art. 149 ust. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji /Dz.U. nr 30 poz. 179/. Art. 147 ust. 2 tej ustawy jest przepisem przejściowym, dotyczącym spraw organizacyjnych a nie osobowych /kadrowych/.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 8 stycznia 1993 r., sygn. III ARN 84/92

      1. Termin „obłożna choroba” nie oznacza choroby powodującej konieczność nieustannego przebywania w łóżku, lecz taką chorobę, która powoduje istotne i trwałe zakłócenie warunków codziennej egzystencji chorego, wymaga otoczenia go stałą opieką i lekarską kontrolą. 2. Opóźnianie wydania przez organ administracji formalnej decyzji, która może być zaskarżona do NSA, powinno być rozumiane jako faktyczne

    • gavel
      Orzeczenie

      Uchwała SN z dnia 4 lutego 1993 r., sygn. III AZP 37/92

      Decyzja rozwiązująca stosunek służbowy z aplikantem powszechnej jednostki organizacyjnej prokuratury może być zaskarżona do sądu administracyjnego.

    close POTRZEBUJESZ POMOCY?
    Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00