USTAWA z dnia 15 marca 1933 r. o zbiórkach publicznych
1. Aktem prawnym prawa materialnego, na podstawie którego może być dokonane ze środków publicznych zaspokojenie niezbędnych potrzeb życiowych osób, które trwale lub chwilowo nie mogą tego czynić z własnych środków materialnych lub z własnej pracy, jest ustawa z dnia 16 sierpnia 1923 r. o opiece społecznej /Dz.U. R.P. nr 92 poz. 726 ze zm./, która zachowała moc obowiązującą na podstawie dekretu z dnia
1. W razie gdy osoby przebywającej w domach pomocy społecznej same ponoszą opłaty bez względu na ich wysokość nie należy dochodzić opłat od osób obowiązanych do opłat. 2. Nie tylko w wypadku otrzymywania emerytury lub renty ale i w wypadku uzyskiwania innych dochodów, pozwalających na ponoszenie opłaty za pobyt w domu opieki społecznej przez osobę tam przebywającą nie należy dochodzić opłat od osób
1. Paragraf 1 pkt 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 czerwca 1982 r. w sprawie upoważnienia organów administracji państwowej do ustalania niektórych cen urzędowych i marż handlowych urzędowych oraz określania zasad ustalania cen regulowanych /Dz.U. nr 18 poz. 134 ze zm./ nie mógł stanowić podstawy do określenia zasad pobierania opłat za świadczenia udzielane przez uspołecznione zakłady pomocy
1. Zarówno ustawa z dnia 26 lutego 1982 r. o cenach /Dz.U. nr 7 poz. 52/ jak i kolejne rozporządzenia Rady Ministrów upoważniają Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej do ustalania wysokości odpłatności za pobyt w uspołecznionym zakładzie pomocy społecznej, ale nie upoważniają go do ustalania osób mających ponieść tę odpłatność ani do wysokości w jakich osoby te mają partycypować w kosztach pobytu w
1 Przepisy ustawy z dnia 16 sierpnia 1923 r. o opiece społecznej /Dz.U. nr 92 poz. 726 ze zm./, zwłaszcza art. 8 konstytuują podmiotowe prawo korzystania z opieki społecznej. Konkretyzacja sytuacji prawnej obywatela ubiegającego się /zgłaszającego roszczenia/ o realizację tego prawa nie może nastąpić w drodze czynności materialno-technicznej, która nie wyznacza sytuacji prawnej strony, lecz służy wykonaniu
1. Wywiad społeczny, o jakim mowa w instrukcji nr 16/76 Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 26 października 1976 r. w sprawie wywiadów społecznych /Dz.Urz. MZiOS nr 21 poz. 75/, powinien odpowiadać co do treści przepisom dotyczącym sporządzania protokołów /art. 67 par. 1 i 2 Kpa/ i powinien być podpisywany przez stronę na zasadzie art. 68 par. 2 Kpa przed wpisaniem do wywiadu proponowanej formy
1. Określenie "dochód na jedną osobę" nie ma charakteru uniwersalnego, lecz jest różnie precyzowane przez ustawodawcę w różnych ustawach i ma służyć realizacji zadań i celów konkretnej ustawy. 2. Specjalny dodatek, np dodatek pielęgnacyjny związany z podwójnym inwalidztwem, który ma służyć zapewnieniu inwalidzie niezbędnej dla niego pielęgnacji i opieki osób trzecich /często całodobowej/, nie podlega
1. Zasiłek celowy, wymieniony w art. 24 ust. 3 ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej /Dz.U. nr 87 poz. 506/ ma charakter uznaniowy. Wysokość tego zasiłku zależy od uznania organu gminy w zależności od wielkości posiadanych funduszy na ten cele oraz oceny sytuacji materialnej podopiecznego i kierunku jego zamierzonej działalności gospodarczej. Zasiłek celowy o ile w ogóle zostanie przyznany
Preferencje dla osób wymienionych w art. 27 ust. 3 ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej /Dz.U. nr 87 poz. 506/ w stosunku do odpowiadających im osób z art. 27 ust. 1 wyrażają się tylko w zwolnieniu od warunków ubóstwa /nędzy/ a nie polegają na przyznaniu zasiłku za samo stwierdzenie inwalidztwa I lub II grupy, bez względu na wiek inwalidy. Wynika to z istoty zasiłku stałego - renty
Jeżeli w wyniku przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego ustalono, że wnioskodawca rzeczywiście znajduje się w trudnej sytuacji materialnej, że pobranie podatku mogłoby zagrozić jego egzystencji, organ nie powinien - bez naruszania granic przyznanego mu uznania - odmówić udzielenia jednej z form ulgi przewidzianej w art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 19 grudnia 1980 r. o zobowiązaniach podatkowych /Dz.U
Skoro osoba zainteresowana w uzyskaniu zasiłku celowego /art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej - Dz.U. nr 87 poz. 506/ na uregulowanie stanu prawnego gospodarstwa rolnego może mieć własne źródło dochodu /emeryturę/ i są możliwości zwolnienia jej od opłat notarialnych oraz przyjazdu notariusza, brak jest podstaw do udzielenia takiego zasiłku.
Jeżeli zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej /Dz.U. nr 87 poz. 506/ "osobie pobierającej zasiłek stały, która została zaliczona do I grupy inwalidów lub ukończyła 75 lat życia przysługuje dodatek w wysokości 30 procent najniższej emerytury", to sprzeczne zarówno z wykładnią logiczną i celowościową byłoby np. wliczanie dodatków pielęgnacyjnych do "dochodów na
Zasiłek stały, określony w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej /Dz.U. nr 87 poz. 506/, przysługuje osobom spełniającym warunki tego przepisu, zarówno samotnym, jak i pozostającym we wspólnym gospodarstwie domowym w rozumieniu art. 4 ust. 3 tej ustawy.
1. Ustalenie czasu przyznania zasiłku okresowego /art. 31 ust. 2 ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej - Dz.U. nr 87 poz. 506/ oraz par. 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 9 kwietnia 1991 r. w sprawie szczegółowych zasad przyznawania zasiłku okresowego z pomocy społecznej /Dz.U. nr 33 poz. 141/ nie ma charakteru dowolnego, lecz musi być oparte na wyjaśnieniu
Zasiłek stały określony w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej /Dz.U. nr 87 poz. 506/ przysługuje osobom spełniającym wymogi tego przepisu, zarówno osobom samotnym jak i pozostającym we wspólnym gospodarstwie domowym w rozumieniu art. 1 ust. 3 cyt. ustawy.
Cele społeczne, na które ma być przeznaczony cały uzyskany zysk - określone w art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 maja 1976 r. o grach losowych i totalizatorach /Dz.U. nr 19 poz. 122 ze zm./ - z gry losowej powinny odpowiednio korespondować z celami, ubiegającej się o zezwolenie na prowadzenie gry, "organizacji społecznej, której zadanie nie polega na prowadzeniu działalności gospodarczej".
1. W rozumieniu art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej /Dz.U. nr 87 poz. 506/ członkiem rodziny mogą być nie tylko współmałżonek, wstępni, zstępni, rodzeństwo, czy powinowaci, ale także osoby obce. 2. Zasiłek stały określony w art. 27 ust. 1 powołanej ustawy przysługuje spełniającym wymogi tego przepisu, zarówno osobom samotnym jak i pozostającym we wspólnym gospodarstwie
Nie wystarczy tylko sama potrzeba uzyskania nie oprocentowanej pożyczki na konieczne ekonomiczne usamodzielnienie się, by zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej /Dz.U. nr 87 poz. 506/ otrzymać środki z pomocy społecznej, gdyż pomocy takiej udziela się tylko osobom i rodzinom w wymienionych w tym przepisie niezwykle trudnych warunkach życiowych.
Zakres stosowania postanowienia ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej /Dz.U. nr 87 poz. 506/ o niepodawaniu do publicznej wiadomości nazwisk osób korzystających z pomocy społecznej /art. 36 ust. 2/ nie może być ograniczony z tego powodu, że inne przepisy przewidujące udzielanie świadczeń o podobnym charakterze - na cele mieszkaniowe lub ekonomiczne usamodzielnienie się - nie zawierają
Określenie wysokości zasiłku okresowego wymaga szczegółowego uzasadnienia w decyzji administracyjnej z punktu widzenia stwierdzonych potrzeb osoby lub rodziny, posiadanych przez organ orzekający środków na ten cel oraz ewentualnie innych okoliczności sprawy.